iconLeeswijzer

Over de Jaarstukken 2023

Onze jaarstukken maken wij zo kort, helder en overzichtelijk mogelijk. We rapporteren op basis van onze ambities uit de Programmabegroting 2023-2026. De jaarstukken bestaan uit:

  • hoofdstuk 1: de inleiding, de voorstellen voor het jaarresultaat en de leeswijzer van de jaarstukken
  • hoofdstuk 2: het jaarverslag
  • hoofdstuk 3: de jaarrekening

Wat we bereikten staat in het jaarverslag (hoofdstuk 2)

In de programmaverantwoording benoemen we de belangrijkste opgaven die in 2023 bijdroegen aan het bereiken van onze maatschappelijke doelen. Het jaarverslag bestaat uit de programmaverantwoording en de paragrafen.

De programmaverantwoording heeft vier delen (hoofdstuk 2.1)

We werken met vier raadsprogramma's met daarin een aantal deelprogramma's. In ieder programma is naast aandacht voor de beleidsdoelen en opgaven ook aandacht voor indicatoren, risico's en de financiën.

De indicatoren geven een beeld van de (beoogde) effecten van ons beleid

We maken onderscheid tussen lokale en landelijke indicatoren:

  • De lokale indicatoren laten zien wat het effect van het beleid was, gericht op onze eigen, lokale beleidsdoelen.
  • De landelijke indicatoren geven inzicht in waar we staan en maken vergelijking met andere gemeenten mogelijk. Deze informatie kijkt terug op vorige jaren. We zijn op grond van wetgeving (BBV) verplicht om deze indicatoren op te nemen in de programmaverantwoording.

We noemen voor ieder deelprogramma de vijf belangrijkste financiële risico's

Het gaat om de risico's die op 31 december 2023 een financiële impact hebben. We beschrijven het totaalbeeld voor alle risico's in de paragraaf Weerstandsvermogen en risicobeheersing (2.2.2). In die paragraaf komen de 15 belangrijkste risico's voor de gemeente aan bod.

Elk programma sluiten we af met financiële informatie

De inzet van middelen ziet u ook terug in een programma; welke investeringen deden we en hoe zetten we de reserves in.

In de paragrafen beschrijven we aspecten die voor alle beleidsvelden belangrijk zijn (hoofdstuk 2.2)

In de tien paragrafen beschrijven we kort hoe we ons beleid inrichten en uitvoeren. Het gaat dan om:

  1. alle belastingen (lokale heffingen);
  2. alle risico's (weerstandsvermogen en risicobeheersing);
  3. het onderhoud van de openbare ruimte (onderhoud kapitaalgoederen);
  4. hoe we de taken financieren (financiering);
  5. de ondersteuning bij de taken (bedrijfsvoering);
  6. de samenwerking met andere organisaties (verbonden partijen);
  7. de grondposities (grondbeleid);
  8. het gebruik van digitale voorzieningen (informatiebeveiliging en privacy);
  9. de openbaarheid van stukken (Wet Open Overheid);
  10. de inzet voor klimaatdoelen (klimaatbegroting).

In de jaarrekening staat ons financieel beeld centraal (hoofdstuk 3)

De jaarrekening geeft inzicht in de financiële situatie van onze gemeente. In de financiële overzichten staat ook de wettelijke en provinciale informatie die vereist is voor toezicht. De informatie in dit hoofdstuk gebruikt de accountant bij zijn controle van de jaarstukken. In de Rechtmatigheidsverantwoording (3.8) leggen we verantwoording af over het rechtmatig tot stand komen van de verantwoorde baten en lasten alsmede de balansmutaties. De toelichting hierop vindt u terug in de paragraaf bedrijfsvoering (2.2.5). De jaarrekening bestaat uit de balans, het overzicht van baten en lasten per programma en toelichtingen.

Balans (hoofdstuk 3.1)

De balans geeft inzicht in de bezittingen, de schulden en het vermogen van Bronckhorst aan het begin en het eind van 2023. In hoofdstuk 3.4 lichten we de balansposten toe.

Overzicht van baten en lasten per programma (hoofdstuk 3.2)

Het overzicht van baten en lasten geeft het resultaat per programma en dat van Bronckhorst als totaal weer. We lichten de baten en lasten toe (hoofdstuk 3.6). Daar tonen we u ook een overzicht van baten en lasten weergegeven op kostensoorten (3.6.4) met daarop een toelichting (3.6.5). Zo geven we u inzicht in alle typen baten en lasten.

Overzicht baten en lasten per taakveld (hoofdstuk 3.11)

Taakvelden zijn wettelijk verplicht en de onder de taakvelden opgenomen activiteiten zijn voor elke gemeente hetzelfde. Hiermee zijn gemeenten op dit niveau vergelijkbaar. U ziet per taakveld de verschillen tussen de ramingen (na wijziging vanuit genomen raadsbesluiten gedurende het jaar 2023) en de uiteindelijke realisatie.

Borg- en garantstellingen (hoofdstuk 3.13)

Hier geven we een overzicht van gewaarborgde geldleningen, gegarandeerde geldleningen via het Waarborgfonds Sociale Woningbouw (WSW) en borgstelling van in het verleden verstrekte hypothecaire geldleningen aan ambtenaren door het Hypotheekfonds voor Overheidspersoneel (HVO).

SiSa overzicht (hoofdstuk 3.14)

Gemeenten moeten elk jaar aan de Rijksoverheid melden of en hoe ze het (rijks)geld besteedden. Dit doen we via SiSa (Single information, Single audit). Dit betekent eenmalige informatieverstrekking en eenmalige accountantscontrole. We zijn verplicht deze verantwoording als bijlage in de jaarstukken op te nemen. In het SiSa overzicht verantwoorden we 26 regelingen van het rijk.

Controleverklaring (hoofdstuk 3.15)

De accountant beoordeelt de jaarstukken en controleert of de baten en lasten kloppen. De controleverklaring en het opgestelde rapport van bevindingen bieden we afzonderlijk aan de raad aan.

De verordeningen zijn te vinden op www.wetten.nl

De verordeningen geven de kaders aan waarmee we werken. Ze zijn in te zien op www.wetten.nl.

Goed om te weten

  • De jaarstukken zijn als pdf-bestand doorklikbaar (de inhoudsopgave en de onderstreepte woorden of zinnen), wat navigeren naar onderliggende stukken eenvoudiger maakt. Terug naar waar u was, gaat het snelst met de toetsencombinatie Alt + pijl links. Deze jaarstukken zijn ook online, als website, beschikbaar. De betekenis van afkortingen wordt via een mouse-over getoond (stippellijn onder de afkorting).
  • In de financiële overzichten bij ‘Wat heeft het gekost?’ staat bij de saldoregel een ‘+’ voor baten of overschotten en een ‘-‘ voor lasten of tekorten.
  • In de andere tabellen vermelden we in het onderschrift wat een ‘+’ of ‘-‘ betekent.
  • De cijfers in tabellen, grafieken en opstellingen in deze jaarstukken staan in euro's maal 1.000 en ronden we af tot het dichtstbijzijnde duizendtal, tenzij anders vermeld.
  • Waar we in toelichtingen een 'V' of een 'N' gebruiken, staat V voor voordeel en N voor nadeel.