Met ons wegbeheerssysteem volgen we de staat van al onze (verharde) wegen (876 km). Dit systeem geeft richting aan onze meerjarenonderhoudsplanning. In totaal hebben we 3,5 mln. m2 aan verharding. Dit bestaat uit:
- asfalt, 499 km
- betonwegen, 4 km
- klinkers, 167 km
- zandwegen, 206 km
Stand van zaken onderhoud
We onderhielden de wegen volgens het onderhoudsprogramma 2020-2025. Daarmee hadden we een gestructureerde aanpak met een lijst van prioriteiten en de daarbij horende budgetten. Het herstellen van schade aan een ontsluitingsweg gaat bijvoorbeeld vóór schade aan een weg naar een weiland. Onderhoud aan fietspaden en voetpaden krijgen voorrang boven een parkeerplaats of een weg in het buitengebied. We voerden klein onderhoud uit om groot onderhoud (kapitaalvernietiging) te voorkomen.
Relevante ontwikkelingen
We pakten op veel plekken achterstallig onderhoud aan
Op een groot aantal wegen (ca. 500 locaties) voerden we onderhoudswerkzaamheden uit. Asfalt en straatwerk werd vernieuwd of gerepareerd, de grootste werken waren op de Bakermarksedijk en de Vordenseweg in Baak, de Doetinchemseweg in Zelhem, de Peppelendijk in Hummelo, de Rijnweg, Ruurloseweg en Varsselseweg in Hengelo, en de rotonde nabij de Aviko in Steenderen. Ook werden er diverse locaties met wortelopdruk gerepareerd, zowel in straatwerk als in asfalt.
We zagen toenemende schade aan bermen en zandwegen
Het aandeel groot en zwaar (landbouw)verkeer nam toe. Hierdoor ontstond meer schade aan onze bermen en zandwegen. Ook het natte weer hielp hierbij niet mee.
We zagen toenemende wortelopdruk in wegen
Wij zagen op veel plekken dat het reguliere onderhoud niet afdoende is om wortelopdruk tegen te gaan. De schades zijn in beeld en we startten deze op te lossen zoals op de Kastanjelaan (Hengelo) en het fietspad Toldijkseweg (Steenderen).
Financiën
We voerden het onderhoud binnen de budgetten uit.