Een overzicht van onze dekkingsmiddelen
Algemene dekkingsmiddelen | Rekening 2023 | Begroting 2024 | Begroting 2024 na wijzigingen | Rekening 2024 |
---|---|---|---|---|
Onvoorziene uitgaven (A) | 0 | 128 | 0 | 0 |
Lokale heffingen | ||||
- Onroerende zaakbelastingen woningen | 5.805 | 5.945 | 6.175 | 6.106 |
- Onroerende zaakbelastingen eigenaren niet woningen | 1.667 | 1.660 | 1.660 | 1.760 |
- Onroerende zaakbelastingen gebruikers niet woningen | 1.012 | 1.025 | 1.063 | 1.054 |
- Forensenbelasting | 64 | 69 | 69 | 101 |
- Toeristenbelasting | 140 | 125 | 140 | 138 |
- Reclamebelasting | 329 | 340 | 340 | 571 |
Lokale heffingen (B) | 9.017 | 9.164 | 9.447 | 9.731 |
Algemene uitkering | ||||
- Algemene uitkering | 66.140 | 67.847 | 71.037 | 71.463 |
Algemene uitkering (C) | 66.140 | 67.847 | 71.037 | 71.463 |
Dividend / winstuitkering | ||||
- Alliander | 323 | 280 | 684 | 684 |
- BNG | 181 | 180 | 156 | 156 |
Dividend (D) | 504 | 460 | 840 | 840 |
Overige algemene dekkingsmiddelen (E) | 879 | 2.223 | 739 | 787 |
Saldo financieringsfunctie (F) | 437 | 186 | 303 | 573 |
Totaal dekkingsmiddelen (A t/m F) | 76.978 | 80.008 | 82.367 | 83.394 |
We leggen uit hoe we aan onze dekkingsmiddelen komen
We gebruiken de financiële middelen voor onze maatschappelijke doelen en verantwoordelijkheden richting onze burgers. We lichten ze hieronder toe.
Onvoorziene uitgaven
De begroting kent een post voor onvoorziene uitgaven. In de Financiële verordening Bronckhorst is dit bedrag gesteld op € 3,50 per inwoner. We gebruiken dit om eenmalige kosten te dekken die voldoen aan de drie 'O-criteria': onvoorzien, onvermijdbaar en onuitstelbaar. In 2024 hebben we dit budget gebruikt voor o.a. de financiële begrotingsanalyse, huisvesting en werving burgemeester en de zomersessie van de P10.
Lokale heffingen
Deze baten betalen onze inwoners. Begraafrechten, riool- en afvalstoffenheffing staan niet in het overzicht. De opbrengsten daarvan zijn bedoeld om de kosten daarvan te dekken.
De toeristenbelasting en de reclamebelasting zetten we respectievelijk in voor toeristische uitgaven en subsidie aan ondernemersverenigingen en Industriekring Zelhem binnen deelprogramma 3A Economie (2.1.3). Over de lokale heffingen leest u meer in de paragraaf Lokale heffingen (2.2.1).
Algemene uitkering (inclusief sociaal domein)
De verantwoording van de Algemene uitkering Gemeentefonds in 2024 valt € 425.000 hoger uit dan in de begroting (inclusief wijzigingen) was opgenomen. Dit bedrag komt precies overeen met de uitkomst van de Decembercirculaire 2024. Hierover hebben we u via de actieve informatievoorziening geïnformeerd. Besluiten genomen na 1 januari om begrotingen van het voorgaande jaar bij te stellen, mogen we niet meer opnemen. Om deze reden is de Decembercirculaire niet als begrotingswijziging verwerkt in 2024.
De hogere Algemene uitkering heeft voor € 135.000 betrekking op een nabetaling over voorgaande dienstjaren; € 109.000 op bijstellingen hoeveelheden en voor € 181.000 op taakstellingen die we in 2025 nog moeten uitvoeren. Dit zijn: Natuurbrandpreventie en - mitigatie (€ 60.000) en landelijke beeindigingsregeling veehouderijbedrijven (€ 121.000).
Dividend
We nemen deel in zes bedrijven. Van twee bedrijven (Alliander en BNG) ontvingen we dividend. Meer Informatie over de deelnemingen staat in de paragraaf Verbonden partijen (2.2.6).
Saldo financieringsfunctie
De financieringsaanpak vindt u in de paragraaf Financiering (2.2.4).
Indicatoren
Lokale indicatoren
We hebben geen lokale indicatoren vastgesteld.
Landelijke indicatoren
Landelijk vastgestelde indicatoren | Bron | Realisatie 2022 | Realisatie 2023 | Realisatie 2024 | Gelderland 2024 |
---|---|---|---|---|---|
Gemiddelde WOZ waarde (x € 1.000) | CBS 2024 | € 349 | € 417 | € 438 | € 380 |
Gegevens overgenomen van www.waarstaatjegemeente.nl stand d.d. 18-02-2025 |
Landelijk vastgestelde indicatoren | Bron | Realisatie 2022 | Realisatie 2023 | Realisatie 2024 | Gelderland 2024 |
---|---|---|---|---|---|
Gemeentelijke woonlasten éénpersoonshuishouden (in euro's) | COELO 2024 | € 958 | € 936 | € 980 | € 933 |
Gemeentelijke woonlasten meerpersoonshuishouden (in euro's) | COELO 2024 | € 1.013 | € 988 | € 1.027 | € 996 |
Gegevens overgenomen van www.waarstaatjegemeente.nl stand d.d. 18-02-2025 |
Risico's
Risico's resultaat
Risico-oorzaak (Als gevolg van...) | Risicogebeurtenis (bestaat de kans dat...) | Risicogevolg (met als gevolg dat...) | Netto Kans | Totaal: Netto Financieel Maximum | Impact financieel (%) | Impact (overig) |
---|---|---|---|---|---|---|
Extern - Renteverhoging op langer termijn | De financiering van 1,5% voor het aantrekken van leningen conform begrotingsuitgangspunten in werkelijkheid afwijkt | Financieel - Dit leidt tot een begrotingstekort | 50% | 1.000 | 4,11% | 0 |
Risico's Algemene uitkering
Risico-oorzaak (Als gevolg van...) | Risicogebeurtenis (bestaat de kans dat...) | Risicogevolg (met als gevolg dat...) | Netto Kans | Totaal: Netto Financieel Maximum | Impact financieel (%) | Impact (overig) |
---|---|---|---|---|---|---|
Extern - Raming stelpost BCF (BTW-compensatiefonds) conform Provinciale richtlijnen | De opbrengst te hoog is ingeschat | Financieel - Dit leidt tot een begrotingstekort | 10% | 989 | 0,80% | 0 |
Extern - Inflatie | De inflatie wordt onvoldoende gecompenseerd | Financieel - Dit leidt tot een begrotingstekort | 10% | 500 | 0,41% | 0 |
Extern - Omzetting door het rijk van de algemene uitkering in specifieke regelingen | Hogere bestedingen worden niet vergoed, lagere bestedingen moeten worden terugbetaald | Financieel - Er hogere administratieve lasten en financiële tekorten kunnen ontstaan; Niet financieel - Er imagoschade optreedt wanneer er niet juist verantwoord kan worden | 25% | 200 | 0,41% | 3 |
Organisatie - Een te hoog ingeschatte WOZ-waarde wordt een te laag tarief vastgesteld voor woningen en bij een te laag ingeschatte waarde een te hoog tarief | Geraamde belastinginkomsten niet worden gerealiseerd (te laag tarief) of de opbrengst veel hoger is (te hoog tarief) | Financieel - Dit leidt tot een begrotingstekort; Niet financieel - Inwoners verwachten een andere belastingheffing door een onjuist ingeschatte waarde (Imagoschade) | 5% | 100 | 0,04% | 2 |
Organisatie - Een te hoog ingeschatte WOZ-waarde wordt een te laag tarief vastgesteld voor bedrijven en bij een te laag ingeschatte waarde een te hoog tarief | De geraamde belastinginkomsten niet worden gerealiseerd (te laag tarief) of de opbrengst veel hoger is (te hoog tarief) | Financieel - Dit leidt tot een begrotingstekort; Niet financieel - Bedrijven verwachten een andere belastingheffing door een onjuist ingeschatte waarde (Imagoschade) | 5% | 100 | 0,04% | 2 |
Risico's Overige algemene dekkingsmiddelen
Risico-oorzaak (Als gevolg van...) | Risicogebeurtenis (bestaat de kans dat...) | Risicogevolg (met als gevolg dat...) | Netto Kans | Totaal: Netto Financieel Maximum | Impact financieel (%) | Impact (overig) |
---|---|---|---|---|---|---|
Mens - Een onjuiste belastingaangifte | Naar aanleiding van controles door de belastingdienst correcties worden opgelegd vanwege onjuiste aangiften omzetbelasting en btw compensatiefonds (BCF) | Financieel - Fout wordt geëxtrapoleerd naar de totaal geclaimde btw over de nog niet afgesloten (belasting) jaren en wordt teruggevorderd verhoogd met een boete en rente | 40% | 500 | 1,63% | 0 |
Mens - Het onvoldoende vermogen van de medewerkers te signaleren en/of het tot hun taak rekenen de leidinggevende te informeren | Keuzes van het management worden gebaseerd op onjuiste (management) informatie | Financieel - Middelen op de verkeerde zaken worden ingezet | 25% | 100 | 0,20% | 0 |
Dekking projectkosten uit reserves
De toevoeging van reserves en dekking van projectkosten uit reserves leest u in hoofdstuk 3.13.