iconWe weten wat onze dekkingsmiddelen zijn

Een overzicht van onze dekkingsmiddelen

Algemene dekkingsmiddelen

Rekening 2023

Begroting 2024

Begroting 2024 na wijzigingen

Rekening 2024

Onvoorziene uitgaven (A)

0

128

0

0

Lokale heffingen

- Onroerende zaakbelastingen woningen

5.805

5.945

6.175

6.106

- Onroerende zaakbelastingen eigenaren niet woningen

1.667

1.660

1.660

1.760

- Onroerende zaakbelastingen gebruikers niet woningen

1.012

1.025

1.063

1.054

- Forensenbelasting

64

69

69

101

- Toeristenbelasting

140

125

140

138

- Reclamebelasting

329

340

340

571

Lokale heffingen (B)

9.017

9.164

9.447

9.731

Algemene uitkering

- Algemene uitkering

66.140

67.847

71.037

71.463

Algemene uitkering (C)

66.140

67.847

71.037

71.463

Dividend / winstuitkering

- Alliander

323

280

684

684

- BNG

181

180

156

156

Dividend (D)

504

460

840

840

Overige algemene dekkingsmiddelen (E)

879

2.223

739

787

Saldo financieringsfunctie (F)

437

186

303

573

Totaal dekkingsmiddelen (A t/m F)

76.978

80.008

82.367

83.394

We leggen uit hoe we aan onze dekkingsmiddelen komen

We gebruiken de financiële middelen voor onze maatschappelijke doelen en verantwoordelijkheden richting onze burgers. We lichten ze hieronder toe.

Onvoorziene uitgaven

De begroting kent een post voor onvoorziene uitgaven. In de Financiële verordening Bronckhorst is dit bedrag gesteld op € 3,50 per inwoner. We gebruiken dit om eenmalige kosten te dekken die voldoen aan de drie 'O-criteria': onvoorzien, onvermijdbaar en onuitstelbaar. In 2024 hebben we dit budget gebruikt voor o.a. de financiële begrotingsanalyse, huisvesting en werving burgemeester en de zomersessie van de P10.

Lokale heffingen

Deze baten betalen onze inwoners. Begraafrechten, riool- en afvalstoffenheffing staan niet in het overzicht. De opbrengsten daarvan zijn bedoeld om de kosten daarvan te dekken.
De toeristenbelasting en de reclamebelasting zetten we respectievelijk in voor toeristische uitgaven en subsidie aan ondernemersverenigingen en Industriekring Zelhem binnen deelprogramma 3A Economie (2.1.3). Over de lokale heffingen leest u meer in de paragraaf Lokale heffingen (2.2.1).

Algemene uitkering (inclusief sociaal domein)

De verantwoording van de Algemene uitkering Gemeentefonds in 2024 valt € 425.000 hoger uit dan in de begroting (inclusief wijzigingen) was opgenomen. Dit bedrag komt precies overeen met de uitkomst van de Decembercirculaire 2024. Hierover hebben we u via de actieve informatievoorziening geïnformeerd. Besluiten genomen na 1 januari om begrotingen van het voorgaande jaar bij te stellen, mogen we niet meer opnemen. Om deze reden is de Decembercirculaire niet als begrotingswijziging verwerkt in 2024.
De hogere Algemene uitkering heeft voor € 135.000 betrekking op een nabetaling over voorgaande dienstjaren; € 109.000 op bijstellingen hoeveelheden en voor € 181.000 op taakstellingen die we in 2025 nog moeten uitvoeren. Dit zijn: Natuurbrandpreventie en - mitigatie (€ 60.000) en landelijke beeindigingsregeling veehouderijbedrijven (€ 121.000).

Dividend

We nemen deel in zes bedrijven. Van twee bedrijven (Alliander en BNG) ontvingen we dividend. Meer Informatie over de deelnemingen staat in de paragraaf Verbonden partijen (2.2.6).

Saldo financieringsfunctie

De financieringsaanpak vindt u in de paragraaf Financiering (2.2.4).

Indicatoren

Lokale indicatoren

We hebben geen lokale indicatoren vastgesteld.

Landelijke indicatoren

Landelijk vastgestelde indicatoren

Bron

Realisatie 2022

Realisatie 2023

Realisatie 2024

Gelderland 2024

Gemiddelde WOZ waarde (x € 1.000)

CBS 2024

€ 349

€ 417

€ 438

€ 380

Gegevens overgenomen van www.waarstaatjegemeente.nl stand d.d. 18-02-2025

Landelijk vastgestelde indicatoren

Bron

Realisatie 2022

Realisatie 2023

Realisatie 2024

Gelderland 2024

Gemeentelijke woonlasten éénpersoonshuishouden (in euro's)

COELO 2024

€ 958

€ 936

€ 980

€ 933

Gemeentelijke woonlasten meerpersoonshuishouden (in euro's)

COELO 2024

€ 1.013

€ 988

€ 1.027

€ 996

Gegevens overgenomen van www.waarstaatjegemeente.nl stand d.d. 18-02-2025

Risico's

Risico's resultaat

Risico-oorzaak (Als gevolg van...)

Risicogebeurtenis (bestaat de kans dat...)

Risicogevolg (met als gevolg dat...)

Netto Kans

Totaal: Netto Financieel Maximum

Impact financieel (%)

Impact (overig)

Extern  - Renteverhoging op langer termijn

De financiering van 1,5% voor het aantrekken van leningen conform begrotingsuitgangspunten in werkelijkheid afwijkt

Financieel - Dit leidt tot een begrotingstekort

50%

1.000

4,11%

0

Risico's Algemene uitkering

Risico-oorzaak (Als gevolg van...)

Risicogebeurtenis (bestaat de kans dat...)

Risicogevolg (met als gevolg dat...)

Netto Kans

Totaal: Netto Financieel Maximum

Impact financieel (%)

Impact (overig)

Extern - Raming stelpost BCF (BTW-compensatiefonds) conform Provinciale richtlijnen

De opbrengst te hoog is ingeschat

Financieel - Dit leidt tot een begrotingstekort

10%

989

0,80%

0

Extern - Inflatie

De inflatie wordt onvoldoende gecompenseerd

Financieel - Dit leidt tot een begrotingstekort

10%

500

0,41%

0

Extern - Omzetting door het rijk van de algemene uitkering in specifieke regelingen

Hogere bestedingen worden niet vergoed, lagere bestedingen moeten worden terugbetaald

Financieel - Er hogere administratieve lasten en financiële tekorten kunnen ontstaan; Niet financieel - Er imagoschade optreedt wanneer er niet juist verantwoord kan worden

25%

200

0,41%

3

Organisatie - Een te hoog ingeschatte WOZ-waarde wordt een te laag tarief vastgesteld voor woningen en bij een te laag ingeschatte waarde een te hoog tarief

Geraamde belastinginkomsten niet worden gerealiseerd (te laag tarief) of de opbrengst veel hoger is (te hoog tarief)

Financieel - Dit leidt tot een begrotingstekort; Niet financieel - Inwoners verwachten een andere belastingheffing door een onjuist ingeschatte waarde (Imagoschade)

5%

100

0,04%

2

Organisatie - Een te hoog ingeschatte WOZ-waarde wordt een te laag tarief vastgesteld voor bedrijven en bij een te laag ingeschatte waarde een te hoog tarief

De geraamde belastinginkomsten niet worden gerealiseerd (te laag tarief) of de opbrengst veel hoger is (te hoog tarief)

Financieel - Dit leidt tot een begrotingstekort; Niet financieel - Bedrijven verwachten een andere belastingheffing door een onjuist ingeschatte waarde (Imagoschade)

5%

100

0,04%

2

Risico's Overige algemene dekkingsmiddelen

Risico-oorzaak (Als gevolg van...)

Risicogebeurtenis (bestaat de kans dat...)

Risicogevolg (met als gevolg dat...)

Netto Kans

Totaal: Netto Financieel Maximum

Impact financieel (%)

Impact (overig)

Mens - Een onjuiste belastingaangifte

Naar aanleiding van controles door de belastingdienst correcties worden opgelegd vanwege onjuiste aangiften omzetbelasting en btw compensatiefonds (BCF)

Financieel - Fout wordt geëxtrapoleerd naar de totaal geclaimde btw over de nog niet afgesloten (belasting) jaren en wordt teruggevorderd verhoogd met een boete en rente

40%

500

1,63%

0

Mens - Het onvoldoende vermogen van de medewerkers te signaleren en/of het tot hun taak rekenen de leidinggevende te informeren

Keuzes van het management worden gebaseerd op onjuiste (management) informatie

Financieel - Middelen op de verkeerde zaken worden ingezet

25%

100

0,20%

0

Dekking projectkosten uit reserves

De toevoeging van reserves en dekking van projectkosten uit reserves leest u in hoofdstuk 3.13.