Programma 1 Zorg en ondersteuning | Rekening 2022 | Begroting 2023 | Begroting 2023 na wijzigingen | Rekening 2023 |
---|---|---|---|---|
Lasten: | ||||
1A Vitale inwoners en samenleving | 2.912 | 3.400 | 8.816 | 8.098 |
1B Toegang tot passende voorzieningen | 35.727 | 33.675 | 38.685 | 38.708 |
Totaal lasten: | 38.639 | 37.075 | 47.501 | 46.806 |
Baten: | ||||
1A Vitale inwoners en samenleving | -4 | 6 | 6.485 | 7.150 |
1B Toegang tot passende voorzieningen | 6.810 | 6.307 | 7.025 | 7.705 |
Totaal baten: | 6.806 | 6.313 | 13.510 | 14.855 |
Saldo: | ||||
1A Vitale inwoners en samenleving | -2.916 | -3.394 | -2.332 | -948 |
1B Toegang tot passende voorzieningen | -28.917 | -27.368 | -31.660 | -31.003 |
Saldo totaal: | -31.833 | -30.762 | -33.992 | -31.950 |
Financiële afwijkingen
De afwijking per taakveld staat vermeld in 3.11. Afwijkingen die bij alle taakvelden optreden (bedrijfsvoeringkosten personeel en investeringslasten), leggen we uit bij het onderdeel Algemene dekkingsmiddelen en overhead (3.6.2). Hier noemen we de belangrijkste afwijkingen voor dit programma:
- We gebruiken SPUK-gelden van IZA en GALA voor kosten zoals dorpskamers, mantelzorg en preventie. Hierdoor kregen we ruimte in andere budgetten voor preventiemaatregelen en houden daarom op sommige budgetten geld over (€ 684.000 V). Van het collectief vervoer (zonder zorgindicatie) wordt na de coronajaren weer meer gebruik gemaakt waarvoor we meer eigen bijdragen ontvingen (€ 56.000 V).
- Voor de uitvoering van de wettelijke taken voor de opvang en begeleiding van vluchtelingen, statushouders en ontheemden (inburgering en Oekraïne) gaven we prioriteit aan de opvang van Oekraïners. Voor Wet inburgering gaven we minder uit (€ 175.000 V). Het restant bij Oekraïne (€ 270.000 V) schuiven we volgens het besluit daarvoor in de 2e Tussenrapportage 2023 door naar het programma Migratie & Integratie in 2024.
- In het kader van armoedebestrijding hebben we een budget voor de Klijnsmagelden armoedebestrijding (€ 219.000 V) en kregen we een rijksvergoeding om gedupeerden van de toeslagenaffaire te helpen (€ 182.000 V). Volgens de raadsmotie 2019 schuiven we het restant van de Klijnsmagelden door naar het volgende jaar, 2024.
- Binnen WSW participatiebudgetten zien we overschotten (in totaal € 466.000 V) door de uitstroom van 21 personen bij de WSW (€ 502.000 V), subsidieafrekening van het project Samen de crisis uit (€ 100.000 V) en financiering van reïntegratiekosten vanuit inburgeringsbijdrage (€ 77.000 V). Waar we in het 1e halfjaar een afname zagen van het aantal cliënten in de Participatiewet zien we in het 2e halfjaar een stijging van 5% ten opzichte van het begin van het jaar. Dit komt vooral door een toename van het aantal statushouders (€ 302.000 N).
- Binnen Wmo zijn de afwijkingen (€ 117.000 N in totaal) verdeeld over de gebieden hulpmiddelen (€ 41.000 N), vervoersvoorzieningen (€ 155.000 N) en huishoudelijke hulp (€ 79.000 V). Het aantal inwoners met gecompliceerde fysieke klachten dat thuis blijft wonen neemt toe. Het betekent dat er in de thuissituatie meer complexe hulpmiddelen nodig zijn die in de meeste gevallen ook duurder zijn. Door de herijking van de prijzen brachten zorgaanbieders het vervoer van en naar dagbesteding onder bij ZOOV en stegen de kosten van huishoudelijke zorg.
- De toename van vervoerskosten is te verklaren vanwege het feit dat bij de herijking van de plekprijzen aanbieders de keuze kregen om alsnog het vervoer van en naar dagbesteding bij ZOOV onder te brengen. Veel zorgaanbieders maakten daar gebruik van (€ 91.000 N). Het voordeel bij huishoudelijke hulp wordt veroorzaakt doordat de verzilvering van indicaties achterblijft door personele tekorten in de huishoudelijke hulp (€ 115.000 V).
- Binnen jeugdhulp zijn de overige afwijkingen (€ 163.000 N in totaal) te verklaren door minder cliënten en minder zware zorg (€ 237.000 V) en hogere kosten bij inkoop van zorg door de herijking van de plekprijzen binnen de andere segmenten (€ 400.000 N).
Investeringsplan
Voor dit programma hebben we geen investeringen gedaan.
Dekking projectkosten uit reserves
Omschrijving | Besluit | Reserve | Toevoeging | Onttrekking | I/S | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Begroot | Rekening | Begroot | Rekening | ||||
Beschermd wonen | RB 21-12-2023 | Algemene reserve | 25 | 25 | I | ||
Mantelzorgbeleid | RB 21-12-2023 | Algemene reserve | 40 | 40 | I | ||
Programma Migratie & Integratie | RB 21-12-2023 | Algemene reserve | 3.276 | 3.545 | I | ||
Bijzondere bijstand t.l.v. Minimafonds | basisbegroting | BR Minima | 0 | 6 | S | ||
Gezond in de stad | RB 29-06-2023 | Algemene reserve | 17 | 17 | I | ||
Versterking sociale basis | RB 29-06-2023 | Algemene reserve | 31 | 31 | I | ||
Cliëntondersteuning | RB 29-06-2023 | Algemene reserve | 38 | 38 | I | ||
Armoedebestrijding jeugd | RB 29-06-2023 | Algemene reserve | 189 | 189 | I | ||
Energietoeslag 2023 | RB 29-06-2023 | Algemene reserve | 578 | 578 | I | ||
Opvang Vluchtelingen Oekraine | RB 29-06-2023 | Algemene reserve | 666 | 666 | I | ||
Beschikking reserves Programma 1 | 3.341 | 3.610 | 1.517 | 1.522 |