Indicatoren
Lokale indicatoren
We hebben geen lokale indicatoren vastgesteld.
Landelijke indicatoren
Landelijk vastgestelde indicatoren | Bron | Begroot 2024 | Realisatie 2024 |
---|---|---|---|
Formatie (fte per 1.000 inwoners) | Rekening 2024 | 8,40 | 8,62 |
Bezetting (fte per 1.000 inwoners) | Rekening 2024 | 7,61 | 7,89 |
Apparaatskosten (kosten per inwoner) | Rekening 2024 | 785 | 903 |
Externe inhuur (kosten als % van totale loonsom + totale kosten inhuur externen) | Rekening 2024 | 0,95% | 15,9% |
Overhead (% van totale lasten) | Rekening 2024 | 12,0% | 10,8% |
Gegevens overgenomen van www.waarstaatjegemeente.nl stand d.d. 03-04-2024 |
Risico's
Risico-oorzaak (Als gevolg van...) | Risicogebeurtenis (bestaat de kans dat...) | Risicogevolg (met als gevolg dat...) | Netto Kans | Totaal: Netto Financieel Maximum | Impact financieel (%) | Impact (overig) |
---|---|---|---|---|---|---|
Technisch - Gehackt worden, fysiek toegang tot het systeem verschaffen (inbraak op systeem), gijzelsoftware plaatsen (losgeld eis) | Er zich een beveiligingslek voordoet waar misbruik van gemaakt wordt | Financieel - Er extra kosten worden gemaakt; Niet financieel - Dit doorgaans leidt tot imagoschade op landelijk niveau | 25% | 3.000 | 6,09% | 5 |
Extern - Oorlog Oekraïne-Rusland en militair strategische ontwikkeling tegen NAVO | Zich cyberaanvallen voordoen. De voorbeelden zijn er al met DDOS aanvallen bij overheidsinstellingen en nutsbedrijven maar dat kan veranderen in echte cyberaanvallen | Financieel - Uitval communicatie/internet optreedt en er geen informatie in brede zin en geen dienstverlening (energiebedrijven, telefoon en internetproviders) is. Het opnieuw opstarten brengt veel extra kosten met zich mee; Niet financieel - Dit kan leiden tot landelijke imagoschade | 25% | 1.000 | 2,04% | 5 |
Technisch - Onbedoeld verstrekken van privacygegevens | Er datalekken ontstaan door ten onrechte verstrekte persoonsgegevens | Financieel - Er claims kunnen worden ingediend of boetes volgen die leiden tot financiële schade; Niet financieel - Het openbaar worden van datalekken schadelijk kan zijn voor het imago van de organisatie op landelijk niveau | 20% | 500 | 0,82% | 5 |
Extern - De economische situatie | Een medewerker fraude pleegt | Financieel - Er financiële schade ontstaat en er kosten optreden voor onderzoek; Niet financieel - Er regionale imagoschade ontstaat | 10% | 1.000 | 0,82% | 4 |
Omgeving - Een veranderende arbeidsmarkt/krappe arbeidsmarkt specifieke functies; Organisatie - Hoog/langdurig ziekteverzuim; Organisatie - Vertrek van medewerkers wegens pensionering | Er achterstanden ontstaan in de werkzaamheden waardoor er extra moet worden ingehuurd (externen) | Financieel - Dit leidt tot overschrijding van inhuur budgetten; Niet financieel - Imagoschade door achterstanden in werkzaamheden en opgaven | 50% | 100 | 0,41% | 0 |
Wat zijn de kosten
Omschrijving | Begroting 2024 (na wijziging) | Rekening 2024 |
---|---|---|
Lasten | ||
Personeelskosten / personeel van derden | 7.976 | 8.073 |
Energiekosten | 69 | -25 |
Belastingen | 9 | 3 |
Leveringen en diensten derden | 4.765 | 4.056 |
Dotatie voorzieningen | 253 | 319 |
Kapitaallasten | 587 | 587 |
Totaal lasten | 13.659 | 13.013 |
Baten | ||
Vergoedingen voor personeel | 23 | 18 |
Huren | 177 | 183 |
Leveringen en diensten | 0 | 12 |
Bijdragen instanties / overig | 187 | 315 |
Totaal baten | 387 | 529 |
Saldo | 13.271 | 12.484 |
Overheadpercentage (landelijke norm) | 12,0% | 10,8% |
Overheadpercentage (gemeentelijke norm) | 69% | 57% |
De wet geeft een kengetal voor vergelijkingen van programma's of taakvelden
In de voorgeschreven kengetallen wordt de overhead uitgedrukt in een percentage van de totale lasten van de programma’s. De kosten van overhead moeten we apart administreren en zitten niet in de totale lasten van de (deel)programma’s zoals getoond in de programma's in de programmaverantwoording. Voor een beeld van de totale lasten inclusief overhead van een programma tellen we dus het voornoemd percentage volgens de landelijke norm op bij de totale lasten van de (deel)programma’s.
We gebruiken een ander kengetal voor bijdragen binnen kostprijzen
Voor de berekening van kostprijzen werken we met een ander percentage, namelijk de verhouding totale overhead ten opzichte van de totale loonkosten. Dit percentage hebben we voor de begroting bepaald op 69% en komt op basis van de werkelijke cijfers uit op 57% (2023: 61%). Dit percentage geeft een beter beeld van toe te rekenen kosten, want het is gerelateerd aan de eigen primaire werkzaamheden (loonkosten).
Financiële afwijking
Voor de organisatieontwikkeling vroegen wij extra budget. Dit is niet volledig besteed (€ 203.000 V). Eenzelfde beeld zien we voor juridische ondersteuning waarbij het budget is verhoogd vanwege toenemend aantal en lengte van civiele procedures en voor de invoering van de Wet openbare overheid (Woo). De werkelijke kosten bleven ruimschoots binnen het budget (€ 269.000 V). Daarnaast hebben we een afrekening ontvangen voor de ICT kosten over 2023 (€ 266.000 V).
Financiële toelichting
De beschikbaar gestelde kredieten voor investeringen en de uitnutting hiervan staat vermeld in hoofdstuk 3.12. De toevoeging van reserves en dekking van projectkosten uit reserves leest u in hoofdstuk 3.13.