iconDeelprogramma 4A BESTUREN

Bestuurlijke trekker:

Evert Blaauw / Emmeke Gosselink / Wilko Pelgrom / Antoon Peppelman / Marja van der Tas

Ambtelijke trekker:

Jacqueline Arends

Wat deden we in 2023 om de maatschappelijke doelen te bereiken?

Regie pakken in programma’s en projecten

Inleiding

Afgelopen jaar pakten we regie door keuzes te maken. Dit deden we op basis van de speerpunten uit ons coalitieakkoord:

  • Kansengelijkheid in een sterke economie
  • Mooi wonen in vitaal Bronckhorst
  • Samen leven, werken en ontmoeten in een gezonde leefomgeving
  • Landschappelijke kwaliteit met oog voor verschillende belangen
  • Dienstbare overheid

Resultaten

We richtten ons op de vraagstukken waar we als gemeente het verschil maken

Zo zijn we na haalbaarheidsonderzoeken voor het realiseren van nieuwe basisscholen in Halle en Zelhem begonnen met de locatiekeuze voor de Dorpsschool Halle. Daaropvolgend startten we met de locatiekeuze Zelhem voor de realisatie van twee basisscholen, al dan niet in combinatie met een sportaccommodatie. 

We stelden eerst nieuw vrijwilligersbeleid en mantelzorgbeleid op en vervolgens kwamen we met de nota bestaanszekerheid. 

We werkten met inwoners en ondernemers volgens een Charrette procedure aan de woningbouwvragen in Hummelo en we gingen met onze inwoners aan de slag met DEP's.

We benutten data om meer maatschappelijk effecten te bereiken

Om inzichtelijk te krijgen waar we als gemeente invloed hebben en effect kunnen bereiken, toetsten we de effectiviteit van ons beleid en stuurden we bij waar nodig. In de verschillende documenten in de P&C cyclus legden we onze verantwoording hierover vast. Met behulp van beschikbare data stuurden we op onze toekomstvisies en plannen en keken we naar maatschappelijke ontwikkelingen op de korte en lange termijn. Hiermee bepaalden we welke impact we verwachten op het beleid en welke mogelijke aanpassingen nodig of wenselijk zijn. Deze analyses gebruikten we voor het opstellen van de perspectiefnota en eventuele aanpassingen op het beleid.

We werkten aan de ruimtelijke puzzel Regio-arrangement: Informatie aanleveren voor de regio

We stelden het Regio Arrangement vast en besloten aan de slag te gaan met het Ruimtelijk Perspectief Achterhoek. Vanuit Bronckhorst vormde onze omgevingsvisie en de uitwerking daarvan de basis voor onze inbreng. In september 2023 stelde de Raad het Regio Arrangement Achterhoek geamendeerd vast. Het amendement had betrekking op de gebiedsaanpak voor verkeer in Hummelo, Keppel en Drempt. Met het Regio Arrangement wordt door het rijk een ruimtelijk voorstel gemaakt voor de opgaven op het gebied van wonen, bereikbaarheid, energie, economie, landbouw en natuur. De provincie Gelderland bouwde het ruimtelijk voorstel op uit een regioarrangement voor elk van de zeven regio’s. Eén van deze regio’s is de Achterhoek. U stemde daarnaast in met een langjarige samenwerking met de 8RHK ambassadeurs om tot een Ruimtelijk Perspectief Achterhoek te komen dat als basis dient voor de uitwerking van het ruimtelijk voorstel.

Met elkaar maken we Bronckhorst 

Inleiding

Wij gaan voor de versterking van de leefbaarheid en vitaliteit van Bronckhorst en onze inwoners. Dat is soms ingewikkeld door tegengestelde belangen en een steeds veranderende samenleving. Daarom is nauw contact met de samenleving van groot belang voor het behalen van onze doelen en ambities. Voordat we interactieve processen (participatie) starten met de samenleving, moet duidelijk zijn welke bijdrage we van de participatie verwachten voor het eindresultaat. We maken vooraf de afweging of, waarom, hoe en wanneer we de samenleving vragen om input en/of inzet. We wegen nut en noodzaak af én we wegen de benodigde inzet van gemeentelijke mensen en middelen mee.

Resultaten

We betrokken de samenleving volgens een eenduidige werkwijze

We startten met het maken van participatiebeleid en een participatieverordening om als organisatie de participatie op een gestructureerde manier in te zetten. We bouwden voort op de bestaande participatieleidraad die we opstelden in voorbereiding op de komst van de Omgevingswet.

We waren in gesprek met de samenleving

We waren in gesprek met de samenleving bij de grote participatietrajecten als de “Hummelose charettes” en hadden verschillende gesprekken om te komen tot de sport en leefbaarheidsvisie. Ook op andere momenten waren we in gesprek met inwoners, bedrijven, verenigingen en organisaties. Bij grote en kleine evenementen, kermissen en speciale uitvoeringen waren we zoveel mogelijk aanwezig. In 2023 pakten we de wekelijkse collegebezoeken binnen vier thema’s op. Deze thema’s waren: dynamische samenleving, veranderingen op het platteland, transitie in de kernen, economie en innovatie.

We werkten mee aan het nieuwe vergadermodel van de raad

We startten met het nieuwe Bronckhorster vergadermodel. De aanpassing richtte zich op effectiever vergaderen en meer ruimte geven aan de verschillende onderdelen van het BOB-model (vergadermodel voor Beeldvorming Oordeelsvorming Besluitvorming). Na de pilotfase verlengden we deze nieuwe vorm van vergaderen. 

We staan voor een moderne dienstverlening

We ontwikkelden onze digitale producten en diensten verder door. We lieten studenten van de HAN onderzoeken of een live chat of chatbot van meerwaarde is voor inwoners. Dit bleek het geval, het gesprek over het vervolg voeren we in 2024. Ook startten we met de pilots voor robotisering van werkprocessen en schaften we de benodigde software hiervoor aan. Het college-onderzoek naar de dienstverlening in het fysiek domein loopt en ronden we in 2024 af.

We handelden bezwaren goed af

We namen tijdig beslissingen op bezwaren. Het aantal bezwaren nam de laatste jaren toe. In 2023 waren er 146 bezwaren (138 bezwaren in 2022). Een toename van 5,8% door meer bezwaren tegen 1 besluit o.a. verkeersbesluit en telecommast.

We zijn een dienstbare overheid 

Inleiding 

Ons uitgangspunt is dat we open, transparant en doelgroepgericht communiceren. Op deze wijze proberen we onze inwoners zo goed mogelijk te bedienen.

Resultaten

We organiseerden de verkiezingen voor het Waterschap, Provinciale Staten en de Tweede Kamer

We organiseerden niet alleen de verkiezingen voor het Waterschap en de Provinciale Staten op 15 maart, maar ook de Tweede Kamer verkiezingen op 22 november. In totaal zijn er in Bronckhorst voor de Waterschapsverkiezingen en de Provinciale Staten verkiezingen respectievelijk 21.379 en 21.971 stemmen uitgebracht. Het opkomstpercentage voor de Waterschapsverkiezingen bedroeg 71,23% en voor de Provinciale Staten verkiezingen 73,19%. Voor beide verkiezingen gold dat de opkomst aanzienlijk hoger was dan tijdens de verkiezingen in 2019. Voor de Tweede Kamerverkiezingen gingen 25.575 inwoners in onze gemeente naar de stembus. Dit is een opkomstpercentage van 85,90%. Deze opkomst was ruim 2% hoger dan de opkomst bij de Tweede Kamerverkiezingen in 2021. Voor de verkiezingen in november ontvingen we geen financiële compensatie.

We legden verantwoording af

We legden zelf verantwoording af over de rechtmatigheid In de jaarrekening namen we voor het eerst de rechtmatigheidsverantwoording op, zoals we deze als college vaststelden. In de paragraaf Bedrijfsvoering (2.2.5) leest u de toelichting op de verantwoording. Hiermee voldoen we aan de wetswijziging.

Indicatoren

Lokale indicatoren

Thema

Effectindicator

Bron

Nul-meting

Jaar nul-meting

Doel 2020

Real. 2020

Doel 2022

Real. 2022

Doel 2024

Dienstbare overheid

Gemiddelde beoordeling van de dienstverlening over de gemeente Bronckhorst

Algemene dienstver-leningonder-zoek

7,24

2013

7,6

7,1

7,8

7,1

*

Percentage respondenten die een onvoldoende geven

Algemene dienstver-leningonder-zoek

11%

2013

12%

7%

14%

*

* Evaluatie dienstverleningsonderzoek

Landelijk vastgestelde indicatoren

Indicator

Bron

Realisatie 2021

Realisatie 2022

Realisatie 2023

Gelderland 2023

% Demografische druk (som aantal personen tot 20 jaar en 65 jaar en ouder in verhouding tot personen van 20 tot 65 jaar)

CBS 2023

85,9%

86,4%

86,3%

74,0%

Gegevens overgenomen van www.waarstaatjegemeente.nl stand d.d. 03-04-2024

Risico's

Risico-oorzaak (Als gevolg van...)

Risicogebeurtenis (bestaat de kans dat...)

Risicogevolg (met als gevolg dat...)

Netto Kans

Totaal: Netto Financieel Maximum

Impact (niet) financieel)

Mens - Handelen van bestuurders

In het bestuurlijke verkeer besluiten worden genomen en afspraken gemaakt die niet passen binnen de beleidskaders of financiële kaders van de raad. Nieuw beleid wordt uitgevoerd zonder dat hier de zekerheid van middelen voor is (In het bijzonder in tijden van schaarste)

Financieel - Financieel nadeel voor de gemeente ontstaat; Niet financieel - Imagoschade tot op regionaal niveau mogelijk is

40%

€ 500.000

1,88%

Mens - Vertrek wethouder; Mens - Onvrijwillig vertrek wethouder

De voorziening voor wachtgeld niet toereikend is

Financieel - (Langdurige) wachtgeldverplichtingen uitbetaald moeten worden; Voorziening moet worden aangevuld uit andere middelen; Niet financieel - Naast een aanvulling van de voorziening uit andere middelen dit tot imagoschade leidt

10%

€ 1.000.000

1,00%