iconDeelprogramma 4A BESTUREN

Wat deden we in 2024 om de maatschappelijke doelen te bereiken?

We stonden voor samenwerking en verbinding in een actieve samenleving

Inleiding 

We zien een samenleving waarin inwoners sterk staan en initiatieven nemen. Het afgelopen jaar hielpen we bij ondersteuningsvragen en gaven we richtlijnen voor ontwikkelingen. We werkten aan een dienstbare overheid en goede dienstverlening. Meer hierover leest u in paragraaf Bedrijfsvoering (2.2.5). 

Resultaten 

We waren helder over wederkerigheid en steunden mensen die belemmerd werden in hun doenvermogen

Door onze dienstverlening steeds verder te optimaliseren konden we rekenen op waardering en een tijdige en juiste reactie van de inwoner (wederkerigheid) bijvoorbeeld bij het aanleveren van benodigde informatie bij een vergunningaanvraag.  

We hielden rekening met het doenvermogen van onze inwoners, onder andere door bij communicatie rekening te houden met bijvoorbeeld de taalvaardigheid en de persoonlijke situatie van mensen. We blijven ons hierin verder ontwikkelen. Zo pasten we brieven aan in het sociale domein en burgerzaken. Inwoners konden bij ons terecht met vragen of onduidelijkheden. We hielden rekening met de grote verscheidenheid van inwoners. Wij zorgen voor kwetsbare inwoners. Bij de inloopmomenten bij de sociale teams en dorpskamers in Vorden en Zelhem konden inwoners zonder afspraak binnenkomen.

We onderzochten de Bronckhorster klantreis bij woningbouwinitiatieven

We rondden het collegeonderzoek naar de dienstverlening bij woningbouwinitiatieven af. Bij dit onderzoek keken we ook naar de klantreis. Daaruit bleek dat we sinds 2019 goede stappen hebben gezet. Ook bleek dat we ons inzetten om een dienstbare overheid te zijn voor initiatiefnemers. De onderzoekers zagen verder strategische en operationele succes- en knelpunten. De uitkomsten van het onderzoek nemen we mee in onze nieuwe visie op dienstverlening. We voerden verbeteringen door in de procedure voor de aanvraag van een omgevingsvergunning voor woningbouw.  Inwoners weten nu beter wat wij van hen verwachten. We verbeterden onze dienstverlening en communicatie. Op onze website en in onze terugkoppeling stond duidelijk welke documenten nodig zijn voor een verzoek of aanvraag. De regels voor wonen in het buitengebied en de verwachting of woningbouw mogelijk is, werden beide duidelijker.

We versterkten de vertrouwensrelatie tussen de gemeente en de inwoners

We maakten ruimte voor betrokkenheid bij grote processen. We betrokken inwoners en stakeholders bij verschillende grote processen in de gemeente. We gebruikten diverse vormen van participatie. Het doel was om betrokkenheid te vergroten en inwoners de kans te geven om hun stem te laten horen. Zo konden zij meedenken en op tijd invloed uitoefenen op het gemeentelijk beleid. Voorbeelden hiervan waren Leefbaar en sportief Bronckhorst, de nieuwbouw van een basisschool in Halle, en projecten voor vitale kernen. 

Een aantal processen veroorzaakten veel onrust in de samenleving: de zoektocht van Defensie naar een munitiedepot in Toldijk/Hummelo, nieuwe kaders voor grootschalige opwekking van duurzame energie, nieuwbouw van opvanglocaties voor Alleenstaande Minderjarige Vreemdelingen (AMV’ers) in Hengelo en Vorden, en het onderzoek naar een mogelijke Internationale Schakelklas in Vorden. We gaven ruimte aan de verschillende geluiden uit de samenleving. We merkten dat heldere verwachtingen en duidelijke procesafspraken, zoals beschreven in de participatiestrategie 2.0, noodzakelijk zijn voor een goed proces. 

We voerden de participatieleidraad 2.0 uit

Wij gebruikten de Participatieleidraad 2.0 als basis voor participatieprocessen. Uit de ervaringen bleek dat duidelijkheid over verwachtingen ruimte geeft voor een open proces. Terugkoppeling over wat we deden met de input, gaf meer vertrouwen. Betrokkenen konden zien wat er met hun inbreng is gebeurd en welke keuzes zijn gemaakt. Het uitwerken van de leidraad naar een participatiebeleid en -verordening vond nog niet plaats. In juni stelde de Eerste Kamer het wetsvoorstel Versterking participatie op decentraal niveau vast. Gemeenten hebben tot 1 januari 2027 de tijd om dit lokaal vast te leggen in een participatieverordening. We werken dit in 2025 en 2026 uit binnen het programma Organisatieontwikkeling.

We waren een open overheid

Wat we deden in het kader van Wet open overheid staat in de paragraaf Wet open overheid (2.2.8).

We werkten aan realisatiekracht voor onze plannen en projecten

Inleiding

We werken aan het versterken van onze plannen en projecten. Het lukte ons grotendeels om extra collega’s aan te nemen om dit te bereiken. Toch staan nog steeds enkele projecten onder druk, zoals in het fysieke domein. Daarom zetten we tijdelijk externe professionals in. Dit zorgt voor hogere kosten, maar is nodig om de voortgang van projecten te waarborgen. We blijven zoeken naar vaste medewerkers om het gebruik van interim-professionals te verminderen. We blijven alert op de arbeidsmarkt en passen onze strategieën aan om de benodigde expertise aan te trekken en te behouden.  

Resultaten

We boeiden medewerkers en (ver)bonden ze aan Bronckhorst

In 2024 boekten we vooruitgang in het boeien en (ver)binden van medewerkers. Het verzuim daalde door preventieve coaching en begeleiding. Dit verbeterde het welzijn van medewerkers en hun gevoel van steun vergrootte. We organiseerden ook activiteiten georganiseerd om de werkrelatie en betrokkenheid te versterken. 

We borgden kennis

We namen trainees en stagiaires aan. Het traineeship voor het fysieke domein, opgezet met Werken in Gelderland, was succesvol. De subsidie van de provincie hielp hierbij. Dit bracht nieuwe kennis en ideeën en de continuïteit en deskundigheid binnen de organisatie werd gewaarborgd. 

Promotie van Bronckhorst als werkgever en proactieve werving

We maakten reclame voor Bronckhorst als werkgever en versterkten onze arbeidsmarktcommunicatie. We deden mee aan de werkbelevingsweek van Werken in Gelderland en organiseerden een inloopdag en persoonlijke gesprekken. We huurden een interim recruiter in om het wervingsproces te verbeteren en om de benodigde expertise binnen te halen en te behouden, zodat we onze projecten blijven versterken. 

De Perspectiefnota 2025 met daarin de impactbepaling gaf nieuwe inzichten

Inleiding

We bereidden ons voor op de financiële uitdagingen in Bronckhorst. Door veranderingen in de financieringssystematiek van het rijk hebben we, net als veel andere gemeenten, een tekort in de meerjarenbegroting. Voor de perspectiefnota 2025 deden we, op basis van een impactanalyse en de ambities van de coalitie, voorstellen om de begroting sluitend te maken.

Resultaat

Realistisch begroten

Realistisch begroten was altijd ons uitgangspunt. Door scherper te begroten voerden we aanpassingen door met de financiële update en de tussenrapportage. Hierdoor ontstond er ruimte in de begroting.

We maakten kennis met onze nieuwe burgemeester

Inleiding 

In oktober 2023 kondigde Marianne Besselink aan dat ze stopt als burgemeester van Bronckhorst. Marja Van der Tas werd op 1 januari 2024 waarnemend burgemeester. In 2024 zocht de gemeente naar een nieuwe burgemeester.

Resultaat

De nieuwe burgemeester werd voorgedragen

Uw raad vormde een vertrouwenscommissie die samen met de commissaris van de Koning van Gelderland de selectie deed. Om de beste kandidaat voor Bronckhorst te vinden, stelden ze een profielschets op. We vroegen inwoners om mee te denken en een enquête in te vullen. 900 mensen deden dat. In juli bleek dat 35 mensen solliciteerden. In oktober maakte de vertrouwenscommissie bekend dat ze Patrick van Domburg voordroegen. Op dat moment was hij burgemeester van IJsselstein. We verzorgden zijn officiële benoeming op 13 januari 2025.

Indicatoren

Lokale indicatoren

Thema

Effectindicator

Bron

Nul-meting

Jaar nul-meting

Real. 2020

Doel 2022

Real. 2022

Doel 2024

Real. 2024

Dienstbare overheid

Gemiddelde beoordeling van de dienstverlening over de gemeente Bronckhorst

Algemene dienstver-leningonder-zoek

7,24

2013

7,1

7,8

7,1

*

7,1

Percentage respondenten die een onvoldoende geven

Algemene dienstver-leningonder-zoek

11%

2013

12%

7%

14%

*

14%

* Evaluatie dienstverleningsonderzoek

Landelijk vastgestelde indicatoren

Indicator

Bron

Realisatie 2022

Realisatie 2023

Realisatie 2024

Gelderland 2024

% Demografische druk (som aantal personen tot 20 jaar en 65 jaar en ouder in verhouding tot personen van 20 tot 65 jaar)

CBS 2024

86,4%

86,3%

86,8%

74,3%

Gegevens overgenomen van www.waarstaatjegemeente.nl stand d.d. 18-02-2025

Risico's

Risico-oorzaak (Als gevolg van...)

Risicogebeurtenis (bestaat de kans dat...)

Risicogevolg (met als gevolg dat...)

Netto Kans

Totaal: Netto Financieel Maximum

Impact financieel (%)

Impact (overig)

Mens - Handelen van bestuurders

In het bestuurlijke verkeer besluiten worden genomen en afspraken gemaakt die niet passen binnen de beleidskaders of financiële kaders van de raad. Nieuw beleid wordt uitgevoerd zonder dat hier de zekerheid van middelen voor is (In het bijzonder in tijden van schaarste)

Financieel - Financieel nadeel voor de gemeente ontstaat; Niet financieel - Imagoschade tot op regionaal niveau mogelijk is

40%

500

1,63%

3

Mens - Vertrek wethouder; Mens - Onvrijwillig vertrek wethouder

De voorziening voor wachtgeld niet toereikend is

Financieel - (Langdurige) wachtgeldverplichtingen uitbetaald moeten worden; Voorziening moet worden aangevuld uit andere middelen; Niet financieel - Naast een aanvulling van de voorziening uit andere middelen dit tot imagoschade leidt

10%

1.000

0,82%

4

Omgeving - Onze uitleg "Ja, mits" aanpak

In de samenleving een "ja, mits" besluit in een bepaald gebied als een algemeen geldend besluit wordt gezien

Financieel - Extra (niet geraamde) kosten ontstaan; Niet financieel - Er plaatselijke imagoschade ontstaat

30%

100

0,24%

3

Extern - Politieke onrust in Nederland is de kans aanwezig dat we vaker verkiezingen 'moeten' organiseren.

De financiële verplichtingen moeten nagekomen worden terwijl we hier geen zekerheid omtrent dekking voor hebben vanuit het rijk.

Financieel - We verplicht zijn om de verkiezingen te organiseren en daardoor budget overschrijden.

30%

100

0,24%

0

Mens - ID Fraude

Bij transactie tussen klant en overheid de klant niet blijkt te zijn wie hij zegt dat hij is

Financieel - Er budgetoverschrijding plaatsvindt; Niet financieel - Er, in het ergste geval, sprake is van regionale impact

30%

100

0,24%

2