Wat deden we in 2024 om de maatschappelijke doelen te bereiken?
We werkten aan gebiedsgerichte toezicht en handhaving
Inleiding
We hebben de eerste stappen gezet naar Omgevingswet bestendig werken. We hebben besloten om al in 2025 nieuw beleid vast te laten stellen in plaats van 2028.
Resultaat
We maakten geen volledige risicoanalyse
We ontdekten dat ons beleid niet aan de wet- en regelgeving voldoet. Het is niet Omgevingswet bestendig. Een gebiedsgerichte aanpak kan pas als de basis op orde is. We namen een pakket in gebruik wat ons helpt om risicogericht werken in te richten en om in 2025 het beleid goed te borgen. We krijgen daardoor goed overzicht en structuur en voerden het vastgestelde uitvoeringsprogramma voor dit pakket grotendeels uit. We besloten om in 2025 nieuw beleid te formuleren. Dit beleid bevat onze prioriteiten op basis van een risicoanalyse en we geven aan hoe we onze capaciteit effectief inzetten.
We wilden het alcoholgebruik verminderen
Inleiding
We willen minder alcoholgebruik. We zetten mysteryshoppers in. Zij controleren op alcoholgebruik in onze gemeente. We praten met horecagelegenheden en evenementenorganisaties. We maken hen bewust van de gevaren van alcoholgebruik onder de 18 jaar.
Resultaten
Grip krijgen op wangedrag door alcohol en minder wederverstrekking onder de 18 jaar
Bij evenementen letten we goed op hoe alcohol wordt verstrekt en hoe men onderscheid maakte tussen bezoekers boven en onder de 18 jaar. We bespraken de risico’s en proberen het systeem te verbeteren. We spraken met de organisatie over het geven en doorgeven van alcohol aan mensen onder de 18.
We vergrootten de bewustwording
We konden geen aandacht geven aan het vergroten van bewustwording vanuit de kant van openbare orde en veiligheid, wel vanuit zorg. Binnen onze beschikbare capaciteit gaven we voorrang aan andere taken. De resultaten vanuit zorg staan beschreven in deelprogramma 1A Vitale inwoners en samenleving (2.1.1).
We controleerden op wet- en regelgeving
Mysteryshoppers controleerden supermarkten, slijterijen en bij evenementen. Bij overtredingen spraken we de overtreders aan en waarschuwden hen. We deelden geen straffen uit. In de horeca en niet-commerciële horeca voerden we vorig jaar geen concrete acties uit. Dit kwam door veel personeelswisselingen, waardoor we een groot deel van het jaar niet genoeg toezichtcapaciteit hadden.
We hadden aandacht voor ondermijning
Inleiding
Ondermijnende criminaliteit heeft veel vormen. Het kan de veiligheid, leefbaarheid, economie en democratie schaden. De gemeenten willen dit krachtig aanpakken. Door prioriteiten te stellen, kunnen we inspelen op actuele trends. Onze doelen bij de aanpak van georganiseerde ondermijnende criminaliteit zijn:
- Aandacht voor kwetsbare buitengebieden.
- Verbeteren van onze informatiepositie.
- Aanpakken van zorgfraude.
- Vergroten van onze weerbaarheid.
- Intensiveren van de integrale aanpak, zowel regionaal als lokaal.
- Verstoren en voorkomen van georganiseerde criminaliteit.
Resultaat
We benoemden drie prioriteiten vanuit onze doelen
Onze drie prioriteiten waren aanpak van ondermijning, effectieve verbinding en versterking van zorg & veiligheid en digitale weerbaarheid en veiligheid (cybercrime). We stelden het Integraal Veiligheidsbeleidsplan vast met speerpunten. We zorgden voor bewustwording bij de gemeente, inwoners, ondernemers en ketenpartners, vooral over cyber- en digitale criminaliteit. We voerden het plan van aanpak Ondermijning uit. Tijdens de ondermijningsweken deden we integrale controles in het buitengebied met onze veiligheidspartners. We hielden flyeracties om de bewustwording van ondermijning te vergroten. Zorgfraude werd regionaal aangepakt. We werkten samen in regionale werkgroepen om een gezamenlijke aanpak te ontwikkelen en voerden die lokaal uit. Om kwetsbare mensen te beschermen, stelden we regionaal beleid Mensenhandel op en voerden dit lokaal uit. Bij casussen met multiproblematiek namen we de regie en pakten we de casus aan.
We waren zuinig op onze bermen
Inleiding
We willen de landschapselementen in onze gemeente behouden. We passen ons beleid aan en volgen de wet- en regelgeving. We zorgen voor verkeersveiligheid en biodiversiteit in de bermen. Waar nodig herstellen we de situatie.
Resultaten
We hebben heldere kaders en instrumenten waarmee we naleving bevorderen
We maakten een plan om oneigenlijk grondgebruik aan te pakken. We onderzochten het gebruik van gemeentelijke gronden en zagen dat dit meevalt. We ontwikkelden een aanpak voor de bermen om de verkeersveiligheid te verbeteren en landschapselementen te beschermen.
Alles is gericht op naleving
Het plan van aanpak is gericht op naleving. Dit vinden we belangrijker dan handhaving. We starten hiermee in 2025.
We maakten onze kazernes ‘arbo-proof’
Inleiding
Op verzoek van de Veiligheidsregio Noord- en Oost-Gelderland passen wij de vier gemeentelijke brandweerkazernes aan, aan de huidige arbo-technische eisen.
Resultaat
We willen goede werkplekken voor de brandweerlieden
We pasten de kazernes in Steenderen en Vorden arbo-technisch aan. Voor de kazernes in Hengelo en Zelhem gaven we opdracht voor de arbo-technische aanpassing in 2025.
We voerden de infrastructurele aanpak Hummelo – Keppel – Drempt uit
Inleiding
We willen de verkeersoverlast op de Dorpsstraat en Hummeloseweg in Laag-Keppel en de Zomerweg in Achter-Drempt verminderen. Ook willen we de verkeersveiligheid op deze wegen verbeteren. De maatregelen die we nemen, hangen met elkaar samen. Samen met de provincie Gelderland, de gemeenten Doetinchem en Zevenaar en een groep inwoners en ondernemers, werken we aan een verkeersplan.
Resultaten
We evalueerden met de provincie de proef met landbouwsluizen
We evalueerden de proef met landbouwsluizen op de Wehlsedijk en de Keppelseweg (N814). Dit deden we met verkeerscijfers en belevingsonderzoeken. De conclusie was dat de proef geen goed alternatief bood. Er was te weinig steun vanuit de samenleving. Daarom zochten we met onze partners naar een andere oplossing. We besloten een nieuwe proef, het instellen van éénrichtingsverkeer, te doen op de Hummeloseweg en de Wehlsedijk. Verder plaatsten we een landbouwsluis op de IJsselweg om sluipverkeer te voorkomen. De 'koude oversteek' in Hummelo is dan niet meer nodig. De proef duurt een jaar. Bij succes houden we het éénrichtingsverkeer én de landbouwsluis.
We reconstrueren de Zomerweg in Achter-Drempt
Bij de reconstructie verbeterden we de verkeersveiligheid en de doorstroming. We werkten ook aan de riolering om deze klimaatbestendig te maken en het regenwater af te koppelen van het riool. Het nieuwe wegontwerp maakten we samen met een klankbordgroep van aanwonenden. Het werk is klaar in maart 2025.
We hadden aandacht voor de veren in Bronckhorst
Inleiding
Het veer Olburgen-Dieren maakt gebruik van het Gelderse verenfonds en krijgt een bijdrage van beide oevergemeenten. Het veer Bronkhorst-Brummen heeft een sluitende exploitatie en ontvangt daarom geen bijdrage. Dit veer staat al meer dan een jaar te koop. De exploitant heeft nog geen opvolger. De toekomst van het veer komt daarmee in gevaar. De provincie Gelderland stopt met haar huidige bijdrage aan veren met een exploitatietekort. Een kostendekkende exploitatie voor het veer Olburgen-Dieren is daarmee lastiger. Beide veren in Bronckhorst zijn belangrijk voor scholieren, fietsers, wandelaars en forenzen. Onze bijdrage gaat de komende jaren omhoog.
Resultaten
We houden het veer Olburgen-Dieren in de vaart
Samen met de gemeente Rheden en de veerbaas maakten we een plan om het veer financieel gezonder te maken. De tarieven gaan elk jaar omhoog en de veerbaas zoekt naar meer bezuinigingen. De provincie gaf meer duidelijkheid over cofinanciering voor veren met verlies. Deze regeling bespraken we met de veerbaas en gebruikten we in de berekeningen voor het dekken van het tekort. Het doel is het tekort te verminderen en de gemeentelijke bijdrage te verlagen.
We ondersteunen het veer Bronkhorst-Brummen
De veerbaas gaat bijna met pensioen. De verkoop van het veer verloopt moeizaam. De gemeenten Brummen en Bronckhorst helpen om te onderzoeken hoe het veer aantrekkelijker kan worden voor kopers. Ondertussen ontstond een groep mensen die de Gelderse veren willen behouden en zich betrokken voelen bij de IJssel. Zij willen het veer Bronkhorst-Brummen financieel gezond houden. Deze groep sloot zich bij ons aan.
We werkten aan kansengelijkheid in het onderwijs
Inleiding
Samen met partners in onderwijs, kinderopvang, jeugdgezondheidszorg, GGD en bibliotheek werken we aan meer kansen voor kinderen in Bronckhorst. In 2024 voerden we de plannen uit die we in 2023 hadden gemaakt. We werkten aan verschillende thema’s om gelijke kansen te bieden. Samen met onze partners bepalen we wat nodig is om dit te bereiken.
Resultaten
We voorkomen achterstanden en voldoen aan de uitgangspunten van het rijk
We werkten aan kansengelijkheid en de doelen van het rijk via de Lokaal Educatieve Agenda (LEA). De belangrijkste thema’s waren:
- kansengelijkheid en kinderarmoede;
- doorgaande leer- en ontwikkellijn;
- verbinding onderwijs en zorg;
- gezonde en weerbare jeugd & brede ontwikkeling.
We voerden de Lokaal Educatieve Agenda uit
Kansengelijkheid en kinderarmoede; kinderopvangorganisaties en scholen kregen informatie over kansengelijkheid bij een eerste bijeenkomst. We misten de aanwezigheid van leerkrachten. We stuurden hen een enquête en bepaalden samen de vervolgstappen.
- Doorgaande leer- en ontwikkellijn; we maakten video’s om de voor- en vroegschoolse voorzieningen bekender te maken. Met onze steun organiseerden de kinderopvangorganisaties inloopochtenden. De jeugdgezondheidszorg informeerden ouders hierover.
- Verbinding onderwijs en zorg; een groep medewerkers van verschillende organisaties besprak moeilijke kwesties. De groep zoekt nog naar de juiste vorm, omdat veel gevallen al bekend zijn.
- Gezonde en weerbare jeugd & brede ontwikkeling; we brachten de (preventieve) voorzieningen in kaart die bijdragen aan een gezonde jeugd. Samen met combinatiefunctionarissen kijken we naar activiteiten na schooltijd.
We investeerden in duurzame (sport)verenigingen en maatschappelijke organisaties
Inleiding
Onze kernen zijn levendig, we hebben sterke verenigingen en voorzieningen die voor iedereen toegankelijk zijn. Dit willen we in de toekomst zo houden. Op sommige plekken staat de leefbaarheid onder druk. Dit wilden we aanpakken, samen met inwoners, verenigingen en organisaties. Ons doel: een vitaal Bronckhorst. Verenigingen en voorzieningen moeten toekomstbestendig en toegankelijk zijn voor iedereen.
Resultaten
Met de verenigingen en inwoners creëren we toekomstbestendige en duurzame (sport)verenigingen
Met het programma Leefbaar en sportief Bronckhorst is hier volop ingezet. Inwoners en organisaties uit heel Bronckhorst deden mee. Er waren bijeenkomsten en gesprekken. Er werden kerngroepen gevormd. Samen werd er gekeken wat elke kern nodig heeft. Eind vorig jaar kenden we bedragen toe aan verschillende initiatieven.
We investeren slim in duurzame accommodaties
We starten met de initiatieven 'Leefbaar en sportief Bronckhorst'. Voorbeelden zijn het toekomstbestendig maken van voetbalvereniging Vorden en het verduurzamen van de sporthal in Hoog Keppel. Ook voetbal- en atletiekvereniging Pax wordt toekomstbestendig gemaakt. Bij VTP Vorden wordt het clubgebouw verduurzaamd. Sporthal de Lankhorst kreeg ook een duurzame opknapbeurt. ZZC20 gaat hun voetbalcomplex toekomstbestendig maken.
We hebben toekomstbestendige gemeentelijke accommodaties
We investeerden in de duurzaamheid van gemeentelijke accommodaties. Voorbeelden zijn de middelbare school in Vorden en de nieuwbouw in Zelhem.
Leefbaar en Sportief
Samen met inwoners, verenigingen en organisaties bepaalden we wat belangrijk is voor de komende jaren om onze kernen leefbaar en sportief te houden.
We organiseerden bijeenkomsten op verschillende plekken in de gemeente. Veel mensen dachten mee over hoe we verenigingen en voorzieningen, toekomstbestendig en voor iedere toegankelijk kunnen houden. Dit leidde tot 72 initiatieven. In het voorjaar presenteerden we deze tijdens een avond in Velswijk. Uiteindelijk dienden 48 initiatiefnemers een formele aanvraag in. De gemeenteraad stelde bijna 2 miljoen euro beschikbaar voor de uitvoering van de initiatieven, 28 initiatieven zijn startklaar.
We knapten onder andere sporthallen en accommodaties op in Wichmond-Vierakker, Hoog-Keppel, Hengelo, Zelhem en Vorden. We maakten mogelijk dat mensen, op meerdere plekken in Bronckhorst, elkaar kunnen ontmoeten. Organisaties in Olburgen gingen aan de slag om een gezamenlijke opslag te maken. We stelden gebiedsplannen op. Dit zorgt voor een goed beeld van de mogelijkheden en beperkingen in een gebied en hierdoor kwamen we tot oplossingen die aansluiten bij de behoeften van de inwoners. Acht initiatieven werden niet afgewikkeld binnen het jaar.
We ontwikkelden beleid op cultuur
Inleiding
We spraken af dat er in 2024 cultuurbeleid komt. Het nieuwe beleid sluit aan op de gebiedsprocessen. Deze processen zijn beschreven in de ‘Uitgangspuntennotitie sport en leefbaarheid voor een vitaal Bronckhorst’. Het beleid wordt uitgewerkt in aanvulling op deze processen.
Resultaat
We hebben eind 2024 bewust geen cultuurbeleid beschikbaar
Met het cultuurbeleid maken we keuzes over onze inzet op kunst en cultuur in Bronckhorst. In het proces Leefbaar en Sportief Bronckhorst vertelden inwoners ons wat zij belangrijk vonden. Zij vonden dat culturele activiteiten Bronckhorst leefbaar maken. Om hun inbreng uit dit proces te verwerken is het opstellen van cultuurbeleid, in de cultuurvisie, verschoven naar de eerste helft van 2025. In de visie is aandacht voor hoe we verenigingen en vrijwilligers ondersteunen voor de toekomst en hoe we samenwerking en ontmoetingsplekken stimuleren.
We verbeterden de bibliotheekvoorzieningen in Steenderen en Vorden
Inleiding
Het rijk stelde extra geld beschikbaar voor april 2024 tot en met december 2025. De regeling SPUK Bieb ondersteunt gemeenten bij het realiseren van toekomstbestendige bibliotheken.
Resultaat
We verbeterden de bibliotheek met de Regeling eenmalige specifieke uitkering en subsidies lokale bibliotheekvoorzieningen
Goede bibliotheken in de grotere kernen zijn belangrijk voor de leefbaarheid. Met de SPUK-middelen kon de bibliotheek haar dienstverlening verbreden.
De bibliotheek in het Kulturhus in Vorden is vernieuwd. De collectie is anders gepresenteerd, er kwamen meer boeken voor jongeren en er zijn nieuwe meubels. De locatie is nu meer uitnodigend voor activiteiten en om er te verblijven.
De bibliotheek in Steenderen wordt toegankelijker door deze onder te brengen in Dorpscentrum De Kei. Samen met het bestuur van De Kei is een plan gemaakt voor de inrichting.
We werkten integraal aan de opgaven in het landelijk gebied
Inleiding
We willen een toekomstbestendig landschap met oog voor alle belangen. Het gebruik van het platteland bepaalt de kwaliteit van het landschap en beïnvloedt wonen, werken en recreëren in onze gemeente. In het Omgevingsprogramma Landelijk gebied staat wat we tussen 2024 en 2027 doen voor het platteland. We focussen op biodiversiteit, erfgoed en landbouw. Het Nationaal Programma Landelijk Gebied (NPLG) en het transitiefonds zijn halverwege 2024 afgeschaft door het nieuwe kabinet. Toch blijven we werken aan de opgaven en uitdagingen die in het platteland blijven bestaan. Het rijk en de provincies werken aan nieuwe plannen voor natuur, landschap, water, klimaat, bodem en landbouw. Het waterschap werkt met gebiedspartijen een aanpak uit voor de realisatie van een toekomstbestendig watersysteem. De regio Achterhoek maakt het Regionaal Perspectief Achterhoek (RPA) en wij sluiten daarbij aan.
Resultaten
We startten met de uitvoering van het Omgevingsprogramma Landelijk gebied
We stelden het Omgevingsprogramma Landelijk Gebied vast en startten met de uitvoering. We bereikten onder andere de volgende resultaten:
Biodiversiteit en landschapskwaliteit
- Afronding subsidiecontract Landschap en Biodiversiteit 2021-2024
- Toekenning subsidie landschap en biodiversiteit 2024-2028
- Diverse projecten voor erfinrichting en hagen
- Financiële ondersteuning van landschapswerkgroepen
- Projecten met landschapswerkgroepen zoals het opstarten van de biodiversiteitscarrousel, snoeicursus en aanplant hoogstamfruit
- Eerste fase beleidsontwikkeling Basiskwaliteit Natuur
- Verankering in beleidsregels woningbouw in het buitengebied: initiatiefnemer kan met extra landschapsversterking punten verdienen
- Plan van aanpak monumentale bomen en landschapselementen
- Contacten met Staatsbosbeheer, Natuurmonumenten, Gelders Landschap en Kastelen, Bronckhorster Kroonjuwelen Beraad, Vereniging Bomenbelang Bronckhorst
Cultuurhistorie en erfgoed
- Financiële ondersteuning voor restauratie, onderhoud en verduurzaming van 20 monumenten en molens
- Communicatiemateriaal Monumentenmagazine Duurzaamheid
- Bijdrage haalbaarheidsonderzoek molen Sloot Keijenborg
- Subsidie Open Monumentendagen
- Bijdrage Boerderijstichting Achterhoek
- Monumentenprijs en extra bijdrage pentekening Bronckhorst
- Luikenproject, uitgevoerd met LEADER subsidie door Boerderijstichting Achterhoek
Landbouw (zie ook deelprogramma 3A Economie 2.1.3)
- Elk kwartaal overleg met agrarische organisaties
- Keukentafelgesprekken en bedrijfsbezoeken
- Erfcoaching
- Samenwerking met kennisinstellingen voor afstudeeronderzoeken
- Versterken samenwerking voorlopers duurzame landbouw
Programma
- Partner bij gebiedsproces 't Klooster
- Actief bij projecten voor versterking natuur, klimaatadaptatie en waterkwaliteit, bijvoorbeeld bij en Landgoederenzone Baakse Beek, de Grote Beek en Rode Beek, IJsseluiterwaarden en Vierakkerse Laak
- Gebiedsprogramma Leader vastgesteld en subsidieregeling geopend
- Deelname aan platform Achterhoek Food
- Actief bij de uitwerking van Aanpak Droogte Achterhoek, Water en Bodem Sturend en het Regionaal Perspectief Achterhoek
We vergrootten de leefbaarheid in onze kernen voor een vitaal Bronckhorst
Inleiding
Sinds 2023 bouwen we het traject Vitale Kernen af. Dit traject, gericht op verbetering van de centra van de vier grotere kernen, gaat verder als Vitaal Bronckhorst. Met de ‘Uitgangspuntennotitie sport en leefbaarheid voor een vitaal Bronckhorst’ als basis, geven we ruimte aan fysieke projecten en initiatieven in alle kernen en het buitengebied. We werken verschillende gebiedsvisies uit op basis van deze notitie. De projecten en initiatieven dragen bij aan de toekomst van de Bronckhorster gemeenschap en sluiten aan bij de uitdagingen in de gebieden. Zo werken we aan een Vitaal Bronckhorst.
Resultaten
We ondersteunen initiatieven in alle kernen en het buitengebied
Voor wat we hier gedaan hebben, verwijzen we naar ‘We investeren in duurzame (sport)verenigingen en maatschappelijke organisaties'.
We ronden de projecten Vitale kernen af
- Zelhem: Het definitieve ontwerp voor de Smidsstraat en Magnoliaweg kostte meer tijd. We wilden een goed proces met inwoners en ondernemers. Daarom konden de werkzaamheden nog niet beginnen. Tijdens een inloopavond presenteerden we een voorlopig ontwerp. Daarna maakten we een reactienota met opmerkingen van inwoners en ondernemers. Op enkele punten pasten we het ontwerp aan en werkten we aan het definitieve ontwerp.
- Steenderen: We richtten het Marktplein opnieuw in. Het plein is nu vriendelijk met ruimte voor ontmoeting, recreatie, groen en biodiversiteit. Tegelijk vernieuwden we het riool en koppelden we hemelwater af. Voor de Burgemeester Smitstraat maakten we een schetsontwerp.
- Vorden: We maakten een plan voor meer groen in de Dorpsstraat en betere verkeersveiligheid voor fietsers en voetgangers. De financiële keuzes voor 2024 maakten dat we geen plan uitwerkten voor minder verkeer en een lagere maximumsnelheid op de Zutphenseweg.
Investeringen in scholen vanuit de Investeringsagenda
We maakten een lijst van investeringen voor scholen. Bepalend voor deze lijst is het Integraal HuisvestingsPlan onderwijs (IHP). De komende jaren bouwen we drie scholen in Halle en Zelhem. We werkten aan het ontwerp van de nieuwe school van Halle. In Zelhem voerden we startgesprekken. Ook vroegen we geld aan bij de rijksoverheid en de provincie om ons budget aan te vullen. In het 1e kwartaal van komen we met een voorstel voor geld voor de bouw.
We werkten aan de omgevingsprogramma’s
Inleiding
We vertaalden onze strategische koers uit de Omgevingsvisie in omgevingsprogramma’s. Deze vormen de basis voor de uitvoering van de Omgevingswet. We werken daarin samen met een raadswerkgroep.
Resultaten
We voerden de omgevingsprogramma’s uit
We werkten aan de uitvoering van projecten die zijn opgenomen in de vastgestelde omgevingsprogramma’s. In 2023 is het programma Werklocaties vastgesteld en in december 2024 stelden we het programma Landelijk gebied vast.
We monitoorden de resultaten van de programma’s
We volgden de voortgang van de omgevingsprogramma’s en bepaalden of het nodig was om de Omgevingsvisie aan te passen. Dit leidde nog niet tot bijstellingen.
Ruimtelijke Perspectief Achterhoek (RPA)
Sinds 2023 werken we in de Achterhoek samen aan het Ruimtelijk Perspectief Achterhoek (RPA). Het RPA is het eigen Achterhoekse verhaal waarmee we richting geven aan de ontwikkelingen in onze regio. In 2024 lag de focus op het maken van een Contourenschets voor het RPA. Deze schets is in het najaar van 2024 goedgekeurd door de stuurgroep RPA. De Contourenschets is een weergave van bestaand beleid en een overzicht van opgedane kennis. Het bevat informatie die we gebruiken om het RPA te maken.
We werkten conform de Omgevingswet
Inleiding
De Omgevingswet verplicht overheden om nieuwe instrumenten te gebruiken voor het beheren, gebruiken en ontwikkelen van de fysieke leefomgeving. Naast de omgevingsvisie en de omgevingsprogramma’s speelt het omgevingsplan een centrale rol. Dit plan vervangt de twee bestaande bestemmingsplannen. De kern van de wet is een integrale kijk op ruimtelijke kwaliteit met een ‘ja mits’ houding. Dit sluit aan bij onze dienstverleningsvisie.
Resultaten
We startten met de uitvoering van de Omgevingswet
2024 was een overgangsjaar. We handelden veel ruimtelijke initiatieven af die begonnen in 2023 onder de oude wetgeving. Halverwege het jaar begonnen we met de nieuwe procedures, zoals de buitenplanse omgevingsplanactiviteit. In het najaar volgde het eerste veegplan.
We leverden een casco voor het Omgevingsplan op
We pasten onze Wro-veegplansystematiek aan de Omgevingswet. De veegplannen maakten we met de nieuwste plansoftware en landelijk geldende richtlijnen. We werden hierin voorlopers in Nederland. Op 1 januari 2032 moeten we een nieuw omgevingsplan hebben. We onderzochten met externe hulp verschillende casco’s voor Bronckhorst.
We bleven leren
Medewerkers die vergunningen en omgevingsplanwijzigingen behandelen, leerden tijdens het werk en via trainingen. We bleven evalueren en verbeterden onze werkafspraken. Door personeelswisselingen en moeilijk vervulbare vacatures, samen met meer ruimtelijke initiatieven en vragen, hadden we uitdagingen. Extra personeel inhuren was nodig.
Werkgroep fysiek domein
We informeerden uw raad over de wijzigingen door de Omgevingswet. We gaven daarmee extra informatie en kennis over de veranderingen, zoals werkwijzen en processen voor omgevingsplanwijzigingen. In de werkgroep bereidden we plannen voor waarvoor uw raad een bindend adviesrecht heeft.
Munitiedepot
Inleiding
In 2023 wees het ministerie van Defensie een locatie aan de Zutphen-Emmerikseweg/Muizengatweg in Toldijk aan als zoeklocatie voor grootschalige munitieopslag. Dit zorgde voor veel onrust in de samenleving. Vanwege de grote impact van een munitieopslag spraken de samenleving en de gemeente zich uit tegen deze locatie.
In november besloot Defensie om de zoeklocatie in Toldijk niet verder te onderzoeken. Het kabinet neemt in 2025 een besluit over de voorkeurslocatie.
Resultaat
Er komt geen munitiedepot
In de Notitie Reikwijdte en Detailniveau (NPRD) gaf Defensie aan op zoek te zijn naar locaties voor grootschalige munitieopslag in Nederland. In december 2023 werd een globaal zoekgebied in Bronckhorst aangewezen. Op 31 mei 2024 bleek uit de Nota van Antwoord dat het gebied rondom de Zutphen-Emmerikseweg/Muizengatweg in Toldijk in beeld was. De mogelijke munitieopslag zou echter zo ontwrichtend zijn voor de sterke leefgemeenschappen van Toldijk, Hummelo en Drempt en is daarom onacceptabel. De samenleving en de gemeente hebben daarom aangegeven dat deze locatie ongewenst is.
Als Defensie de locatie aan de Zutphen-Emmerikseweg/Muizengatweg in Toldijk als voorkeurslocatie zou aanwijzen, zouden meer dan 100 woningen moeten verdwijnen en zou de leefbaarheid in de kernen verslechteren. We werkten nauw samen met de werkgroep Munitieopslag om het maatschappelijke en bestuurlijke standpunt over te brengen aan Defensie. De werkgroep bestond uit een afvaardiging van de dorpsbelangenorganisaties en inwoners. We sloten aan bij de Bestuurlijke en ambtelijke Kopgroep Defensie van de Provincie Gelderland. In november bleek dat Defensie de locatie in Toldijk niet verder onderzocht als voorkeurslocatie. De uiteindelijke besluitvorming door het kabinet vindt plaats in 2025.
Daarnaast gaf het NPRD aan dat een groot deel van de Achterhoek is aangewezen als zoekgebied voor laagvlieggebieden voor helikopters. In 2024 is hier nog geen duidelijkheid over gegeven.
Indicatoren
Lokale indicatoren
We merkten dat de indicator voor biodiversiteit te weinig informatie bood. Om die reden volgen we deze niet. In combinatie met het omgevingsprogramma Landelijk Gebied en het monitoringsplan voor de omgevingsvisie, beoordelen we welke indicator(en) beter aansluit(en).
Thema | Effectindicator | Bron | Nul-meting | Jaar nul-meting | Real. 2022 | Doel 2023 | Real. 2023 | Doel 2024 | Real. 2024 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Huisvesting bibliotheek | Aantal inwoners dat lid is van de bibliotheek binnen de gemeente Bronckhorst | Jaarverslag bibliotheek West Achterhoek | 21,5% aant. inw. 7751 | 2019 | 6639 | 7159 | 6250 | 6188 | 6037 |
Landelijk vastgestelde indicatoren
Indicator | Bron | Realisatie 2021 | Realisatie 2022 | Realisatie 2023 | Gelderland 2023 |
---|---|---|---|---|---|
Geweldsmisdrijven (aantal per 1.000 inwoners) | CBS 2023 | 1,4 | 1,4 | 1 | 3,4 |
Vernielingen en beschadigingen (in de openbare ruimte) (aantal per 1.000 inwoners) | CBS 2023 | 3 | 3,3 | 2,8 | 5,2 |
Diefstallen uit woning (aantal per 1.000 inwoners) | CBS 2023 | 1,1 | 1,2 | 0,6 | 1,1 |
Winkeldiefstallen (aantal per 1.000 inwoners) | CBS 2023 | 0,4 | 0,3 | 0,3 | 2,1 |
% Voortijdige schoolverlaters totaal (VO + MBO) (leerlingen 12-23 jaar zonder startkwalificatie) | DUO 2023 | 0,7% | 1,4% | 1,4% | 2,2% |
Absoluut verzuim (aantal per 1.000 leerlingen) | Ingrado 2022 | geen data | 0 | geen data | geen data |
Relatief verzuim (aantal per 1.000 leerlingen) | Ingrado 2023 | 8 | 6 | 11 | 24 |
Gegevens overgenomen van www.waarstaatjegemeente.nl stand d.d. 18-02-2025 |
Indicator | Bron | Realisatie 2021 | Realisatie 2022 | Realisatie 2023 | Gelderland 2023 |
---|---|---|---|---|---|
% Niet-sporters | RIVM 2022 | 49,1% | 46,8% | geen data | geen data |
Gegevens overgenomen van www.waarstaatjegemeente.nl stand d.d.18-02-2025 |
Risico's
Risico-oorzaak (Als gevolg van...) | Risicogebeurtenis (bestaat de kans dat...) | Risicogevolg (met als gevolg dat...) | Netto Kans | Totaal: Netto Financieel Maximum | Impact financieel (%) | Impact (overig) |
---|---|---|---|---|---|---|
Extern - Netcongestie en/of het niet tijdig behalen van geplande oplossingen door netbeheerders om netcongestie te voorkomen/verminderen | De doelstellingen voor het verduurzamen en (ver)bouwen van sporthallen niet worden gehaald en/of verkregen subsidiegelden komen te vervallen | Financieel - Wanneer de werkzaamheden niet tot uitvoering kunnen komen worden subsidievoorwaarden niet behaald.; Niet financieel - Verdere uitstel leidt tot imagoschade. Beleidsdoelstellingen "energie neutraal 2030 Bronckhorst" worden niet behaald | 75% | 2.473 | 15,16% | 2 |
Extern - Een wijziging van de SPUK regeling stimulering Sport kan de BTW op onderhoud/renovatie/nieuwbouw van sportaccommodaties alleen achteraf via SISA worden gedeclareerd | De SPUK regeling een budgetplafond kent en indien deze niet toereikend is kan de BTW op onderhoud/renovatie/nieuwbouw een kostenpost worden voor de gemeente | Financieel - Het beschikbare budget voor verduurzaming/renovatie/nieuwbouw van de gemeentelijke sportaccommodaties wordt overschreden | 50% | 2.500 | 10,23% | 0 |
Extern - Netcongestie en/of het niet tijdig behalen van geplande oplossingen door netbeheerders om netcongestie te voorkomen/verminderen | Bij nieuwbouw onderwijshuisvesting van verschillende locaties is niet tijdig een oplossing. | Financieel - Kosten die worden gemaakt in de voorbereiding op nieuwbouw, kosten voor vervangende huisvesting moeten worden gemaakt; Niet financieel - De gemeente is gehouden uitvoering te geven op de wettelijke taak onderwijshuisvesting. Vertraging kan imagoschade opleveren | 50% | 900 | 3,68% | 0 |
Omgeving - Een niet sluitende exploitatie van een zwembad | Eén of meerdere zwembaden moeten sluiten | Financieel - Er alsnog kosten voor sloop of andere kosten moeten worden gemaakt die voortvloeien uit het recht van eerste aankoop; Niet financieel - Er plaatselijke imagoschade optreedt | 50% | 650 | 2,66% | 3 |
Extern - Tekort aan personeel door schaarste op de arbeidsmarkt | Doelstellingen niet of niet op tijd worden bereikt | Financieel - Dit leidt tot vertraging en extra kosten voor de gemeente; Niet financieel - Imagoschade ontstaat doordat doelstellingen worden vertraagd of niet worden gehaald | 50% | 500 | 2,05% | 3 |