Wat deden we in 2023 om de maatschappelijke doelen te bereiken?
We werken aan een stevige basis voor alle inwoners
Inleiding
We ondersteunden inwoners bij het benutten en ontwikkelen van hun talenten. Dit gebeurde in de vorm van onderwijs, door ondersteuning op het werk of door een beschutte werkplek waarbij we passende begeleiding inzetten. We borgden dat we kwetsbare inwoners en hun omgeving in beeld kregen en hielden.
Resultaten
We zetten stappen in het maatschappelijk activeren van iedereen
Meesterwerk, onze samenwerkingspartner voor re-integratie van werkzoekenden met een grote afstand tot de arbeidsmarkt, ging in 2023 failliet. Door snel te schakelen met partners in de regio vonden we een tijdelijke oplossing zodat deze kwetsbare doelgroep naadloos over kon naar een nieuwe werkplek. Laborijn nam de Werkcarrousel tijdelijk over om ons de tijd te geven voor een structurelere oplossing. We startten de gesprekken om te beoordelen of een structurele samenwerking haalbaar is. Dit wikkelen we in 2024 af.
Het aantal verstrekte kredieten aan zelfstandigen nam af
Alle (toekomstige) zelfstandigen die aan de gestelde voorwaarden voldeden, kwamen in aanmerking voor de Besluit bijstandsverlening zelfstandigen-regeling. De Regionale Organisatie Zelfstandigen (ROZ) toetste dit. Indien nodig, konden zelfstandigen met een degelijk plan van aanpak een krediet aanvragen. Terugbetaling van kredieten was vereist. Aanvullingen op levensonderhoud tot het sociaal minimum hoefden niet terugbetaald te worden. Elk bedrag daarboven werd beschouwd als krediet en diende gerestitueerd te worden. Tijdens de coronaperiode verstrekte kredieten aan ondernemers die door de maatregelen in de problemen kwamen, vielen eveneens onder deze terugbetalingsverplichting.Het aantal uitstaande kredieten nam in de loop van 2023 af. Aan het begin van 2023 stonden er 96 kredieten uit met een totale waarde van € 1.040.500. Aan het begin van 2024 daalde dit aantal naar 91 kredieten met een totaalbedrag van € 845.800. Dit duidde op een afname en een terugbetaling van bijna € 200.000. Deze ontwikkeling toonde aan dat ons beleid voor kredietverstrekking en terugbetaling effectief was.
Er stroomden mensen met een WSW-indicatie uit
In 2015 werd de regeling voor de Wet Sociale Werkvoorziening (WSW) afgesloten, wat een significante impact had op de uitstroom van werknemers. De WSW, bedoeld voor mensen met een arbeidsbeperking, bood hen aangepaste werkplekken en de nodige begeleiding. Met de sluiting van de regeling, stopte de instroom van nieuwe deelnemers. De huidige WSW-werknemers behielden hun plekken en de bijbehorende ondersteuning. Zonder nieuwe instroom en met natuurlijke uitstroom door pensioen of andere redenen, kromp het aantal WSW-werkplekken gestaag. Voor de nieuwe instroom hadden we een samenwerking met Meesterwerk.Begin 2023 waren er in totaal 154 personen (125,37 fte) met een WSW-indicatie actief. Gedurende het afgelopen jaar zijn 21 personen (17,3 fte) uitgestroomd vanwege AOW, ziekte of verhuizing.
Er waren kostenstijgingen in zorg en ondersteuning
Inleiding
De kosten voor zorg en ondersteuning stegen zoals we eerder aangaven bij de 2e Tussenrapportage (o.a. door cao-stijging bij zorgaanbieders en hogere indexatie). Aan de andere kant nam de zorgzwaarte en complexiteit van de zorgvraag toe. Ook dit leidde tot hogere kosten.
Resultaten
We hielden de kwaliteit van onze (Jeugd)zorg op peil
We gingen in gesprek met huisartsen en zorgverzekeraar over de invulling van de POH/SOH-functie (Praktijkondersteuning Huisarts). We bleven praktische knelpunten ervaren voor de structurele borging van deze functie, zoals krapte op de arbeidsmarkt en gebrek aan ruimte in de huisartsenpraktijk. De functie werd mede daarom heroverwogen. Op basis van de richtlijnen uit de hervormingsagenda jeugd bekeken we de mogelijkheden om deze functie te behouden en gingen we in gesprek over de vervolgstappen.
We evalueerden de inkoop
Samen met de Achterhoekse gemeenten evalueerden we de huidige werkwijze en inkoop van zorg in het Sociaal Domein. De conclusies en aanbevelingen vormen mede basis voor het besluit over hoe we de zorg en ondersteuning toekomstbestendig inrichten. We bleven inzetten op samen met zorgaanbieders en andere partners te werken aan een andere aanpak van de zorg (de transformatie), om de zorg duurzaam beschikbaar en betaalbaar te houden.
We ontwikkelden een relatiepunt
We startten in oktober 2023 een relatiepunt als pilot voor acht maanden. Hier kunnen inwoners terecht voor vragen rondom relatie en scheiding. Het relatiepunt biedt onafhankelijke, betrouwbare informatie en advies. We zagen de afgelopen jaren een stijging in complexe casussen over scheidingen. Hulp die geboden werd was eigenlijk te laat. Met de ontwikkeling van een relatiepunt willen we in een eerder stadium inwoners ondersteunen en ‘vechtscheidingen’ voorkomen.
Indicatoren
Landelijke indicatoren
Indicator | Bron | Realisatie 2020 | Realisatie 2021 | Realisatie 2022 | Gelderland 2022 |
---|---|---|---|---|---|
Kinderen in uitkeringsgezin (% tot 18 jarigen) | CBS 2022 | 3% | 2% | 2% | 5% |
Werkloze jongeren (% 16 t/m 22 jarigen) | CBS 2022 | 1% | 1% | 1% | 1% |
Jongeren met delict voor de rechter (% 12 t/m 21 jarigen) | CBS 2022 | 0% | 0% | 0% | 1% |
Indicator | Bron | Realisatie 2020 | Realisatie 2021 | Realisatie 2022 | Gelderland 2022 |
---|---|---|---|---|---|
Verwijzingen Halt (aantal per 1.000 inwoners van 12 tot 17 jaar) | Halt 2022 | 5 | 8 | 4 | 7 |
Indicator | Bron | Realisatie 2021 | Realisatie 2022 | Realisatie 2023 | Gelderland 2023 |
---|---|---|---|---|---|
Personen met een bijstandsuitkeringen (aantal per 10.000 inwoners) | CBS 2023 | 170,0 | 126,1 | 115 | 289,7 |
Lopende re-integratievoorzieningen (aantal per 1.000 inwoners van 15-64 jaar) | CBS 2023 | 178,9 | 175,2 | 184,4 | 195,8 |
Jongeren met jeugdbescherming (% van alle jongeren tot 18 jaar) | CBS 2023 | 1,5% | 1,2% | 1,1% | 1,0% |
Jongeren met jeugdreclassering (% van alle jongeren van 12 tot 23 jaar) | CBS 2023 | geen data | geen data | geen data | 0,2% |
Jongeren met jeugdhulp (% van alle jongeren tot 18 jaar) | CBS 2023 | 13,0% | 12,5% | 10,5% | 11,5% |
Cliënten met een maatwerkarrangement WMO (aantal per 10.000 inwoners) | CBS 2022 | 660 | 670 | geen data | geen data |
Gegevens overgenomen van www.waarstaatjegemeente.nl stand d.d.03-04-2024 |
Risico's
Risico-oorzaak (Als gevolg van...) | Risicogebeurtenis (bestaat de kans dat...) | Risicogevolg (met als gevolg dat...) | Netto Kans | Totaal: Netto Financieel Maximum | Impact (niet) financieel) |
---|---|---|---|---|---|
Extern - Schaarste op de arbeidsmarkt bij instellingen | Er onvoldoende menskracht beschikbaar is bij gecertificeerde instellingen. Ook bij specialistischer zorg en huishoudelijke hulp zien we dat het steeds moeilijker is om cliënten tijdig te plaatsen in de juiste zorg | Financieel - Er een begrotingstekort ontstaat.; Niet financieel - Doelstellingen niet worden gehaald | 75% | € 1.000.000 | 7,03% |
Extern - Inflatie met als gevolg herijking plekprijzen WMO en jeugdzorg regionale inkoop | De plekprijzen hoger zijn dan de budgetten welke zijn opgenomen in de (meerjarige) begroting | Financieel - Er tekorten binnen het budget optreden | 75% | € 750.000 | 5,28% |
Extern - CAO onderhandelingen loonkosten HBH | De loonkosten behoorlijk gaan stijgen | Financieel - Er tekorten binnen het budget optreden | 70% | € 500.000 | 3,28% |
Mens - Complexe problematiek. | De wachtlijsten in de zorg oplopen door stijging van het aantal jongeren met een complexe problematiek | Financieel - Er tekorten op het budget komen; Niet financieel - Dit leidt tot minder weerbare jeugd | 50% | € 500.000 | 2,36% |
Extern - Oorlog Oekraïne-Rusland en ontstaan vluchtelingenstroom vanuit regio Oekraïne (en Rusland) en de toename asielzoekers | Er mentale problemen ontstaan en trauma's worden ervaren waardoor de vraag naar ondersteuning traumaverwerking groter wordt | Financieel - De druk op GGZ WMO/jeugdhulp toeneemt en er onvoldoende compensatie van het rijk komt. Er een tekort aan personeel ontstaat. | 75% | € 250.000 | 1,76% |