iconDeelprogramma 1B TOEGANG EN INDIVIDUELE VOORZIENINGEN

Wat deden we in 2024 om de maatschappelijke doelen te bereiken?

We zorgden zelf voor beschermd wonen

Inleiding

We werkten vanuit de Wet beschermd wonen en dragen zorg voor een passende invulling van onze opgave voor beschermd wonen en maatschappelijke opvang.

Resultaat

We zorgden voor passende woonruimte en opvang

Sinds juli 2024 kennen we zelf beschermde woonomgeving toe aan jongeren die dat nodig hebben. Onze consulenten kregen hiervoor een opleiding. Als dat nodig is, kunnen ze terugvallen op de ervaring van Buurtplein Doetinchem.

We begonnen met de evaluatie van het convenant Beschermd Wonen en Maatschappelijke Opvang. Vanuit het convenant blijft geld voor acute zorg beschikbaar voor kwetsbare inwoners.

We bouwden verder aan een beter houdbaar jeugdstelsel voor gezonde en weerbare jeugd

Inleiding

We zien een forse kostenstijging in het sociaal domein door prijs- en loonstijgingen en herbeoordeling van de prijzen. Dit werd in 2023 zichtbaar tijdens de herijking van de plekprijzen en werkt door in 2024. We sluiten onze ogen niet voor deze kostenstijging, ondanks dat de exacte omvang nog niet duidelijk is. Dit benadrukt de urgentie om in te blijven zetten op de transformatie van zorg. Zo houden we de kwaliteit en continuïteit van zorg voor onze inwoners beschikbaar en betaalbaar. Samen met zorgaanbieders bouwen we verder aan de transformatie van zorg.

Landelijk startte een nieuw programma om de veiligheid van kinderen in kwetsbare gezinssituaties te verbeteren: de pilot ‘Toekomsttuinen’. In de Achterhoek is de eerste pilot in Doetinchem. We streefden ernaar in 2024 aan te sluiten. Dit vraagt van onze sociale teams een doorontwikkeling, in lijn met de Hervormingsagenda Jeugd.

Resultaten

We stuurden op de transformatiedoelen om de ontwikkelingen binnen het zorgstelsel te beheersen

Om de kwaliteit van hulp en ondersteuning voor onze inwoners te verbeteren en betaalbaar te houden, is verandering nodig. Samen met de andere zeven Achterhoekse gemeenten en zorgaanbieders maakten we een ontwikkelagenda. We begonnen met de uitvoering in verschillende teams en overleggen binnen het Regionale Samenwerking Sociaal Domein Achterhoek (RSSDA). De ontwikkelagenda is een levend document. We toetsen voortdurend samen met gemeenten, aanbieders en inwoners of we op de goede weg zitten.

We begonnen met de werkwijze volgend uit het rapport van het rijk ‘Toekomstscenario kind- en gezinsbescherming’

In 2023 begon in Doetinchem de pilot Toekomsttuinen om de veiligheid van kinderen in kwetsbare gezinnen te verbeteren. Deze pilot stopte op 1 juli 2024. De periode 2025 tot 2030 zien we als een ontwikkelproces. We bereiden alle partijen voor op het Toekomstscenario Kind- en Gezinsbescherming. In opdracht van de stuurgroep Toekomsttuinen Noord Oost Gelderland (NOG) maakten we een plan van aanpak voor 2025-2030. Het uitvoeringsplan voor de Achterhoek volgt.

We hebben stevige sociale teams

We maakten een inventarisatie van alle ontwikkelingen die op het sociaal domein afkomen. We bekeken de invloed hiervan op de werkwijze binnen de sociale teams. Deze inventarisatie is de basis voor toekomstbestendige sociale teams.

We zorgden voor een structurele invulling van de POH-functie Jeugd GGZ

In 2024 werkten we aan de vaste invulling van de Praktijkondersteuning Huisarts- functie (POH) Jeugd GGZ. Het plan is dat twee consulenten van de sociale teams huisartsen gaan ondersteunen voor Jeugd-GGZ.

We bouwden aan een beter houdbaar zorgstelsel

Inleiding

De kosten voor zorg en ondersteuning blijven stijgen. Dit is zichtbaar in de herijking van de plekprijzen in de inkoop Wmo en Jeugdhulp, de kosten van huishoudelijke hulp en van vervoer. De druk op de zorg neemt toe door de personeelstekorten. Om inwoners ook de komende tijd zo goed mogelijk te ondersteunen, bleven we actief samenwerken met zorgaanbieders en informele netwerken. Ook zochten we naar innovatieve oplossingen, bijvoorbeeld via de Technologie & Zorg Academie.

Door betere samenwerking tussen zorgaanbieders en de gemeente krijgen inwoners de juiste zorg. We zochten naar oplossingen en alternatieven voor de stijgende kosten en krapte in de zorg.

Resultaat

Inwoners kregen passende zorg en ondersteuning

We werkten intensiever samen met zorgaanbieders en welzijnspartners. We informeerden en demonstreerden de mogelijkheden van zorgtechnologie aan inwoners en zorgaanbieders. Pilots met zorgtechnologie helpen inwoners hun eigen regie en onafhankelijkheid te behouden. De cliëntondersteuning besteedden we  aan, met focus op samenwerking. Voor Wmo begeleiding startten we een nieuwe aanbesteding, waarbij we teruggaan naar P (prijs) x Q (kwantiteit).

Tekorten op zorgkosten

In 2024 namen de zorgkosten op jeugdzorg en Wmo flink toe. We verleenden zorg aan ongeveer dezelfde hoeveelheid mensen, maar de kosten per zorgtraject namen sterk toe. Dit heeft te maken met de individuele problematiek, maar ook met wachtlijsten, CAO-stijgingen en inflatie. We sloten onze ogen niet voor deze stijging en bleven inzetten op de samenwerking met zorgaanbieders, de toegang tot de zorg en de transformatie van de zorg.

We hadden voldoende mogelijkheden voor beschut werk

Inleiding

De Werkcarrousel stopte, maar met een nieuwe structurele invulling zorgden we voor de groep beschut werk en andere inwoners, zoals inburgeraars. Bij inburgeraars zien we extra behoefte aan ondersteuning bij de begeleiding naar werk. We zorgden voor een vloeiende overgang van de tijdelijke oplossing via Laborijn in 2023 naar een passende plek en werkwijze voor de lange termijn.

Resultaten

We hebben een nieuwe invulling voor beschut werken

We werkten goed samen met Laborijn om mensen naar werk te helpen. Vooral voor beschut werk en inburgeraars was dit waardevol. We zien dat extra begeleiding nodig is en besloten de samenwerking met Laborijn te verlengen. Tegelijk werkten we aan een langdurige oplossing. We zetten een stap naar een leerwerkbedrijf in Bronckhorst. Dit bedrijf biedt niet alleen beschut werk, maar helpt ook andere groepen in hun ontwikkeling. Zo zorgden we voor een goede overgang van Laborijn naar een duurzame werkwijze. We blijven investeren in een inclusieve arbeidsmarkt waarin iedereen een kans krijgt om mee te doen en zich te ontwikkelen.

In 2024 hadden we in Bronckhorst 15 beschutte werkplekken bij private bedrijven. Dat is bijna 80% van ons doel van 19 plekken. We hadden geen invloed op het aantal adviezen van het UWV, maar we werkten hard om deze werkplekken te maken. Alles verloopt volgens plan en we blijven ons inzetten om de resterende plekken te realiseren.

We ondersteunden inburgeraars om actief deel te nemen aan de samenleving

De acties die we voor inburgeraars deden, vormen nu een aandachtspunt binnen het programma Migratie en Integratie, waarover we in deelprogramma 1A Vitale inwoners en samenleving (2.1.1) schrijven.

We zagen een toename van kosten voor loonkostensubsidie

Het aantal medewerkers met een indicatie banenafspraak steeg met 11 personen. Dit zorgt voor hogere loonkostensubsidie-kosten. Ook is de berekening van het wettelijk minimum loon aangepast. In 2023 gebeurde dit op basis van maximaal maandloon en deeltijdpercentage. Vanaf 2024 gebeurde dit op basis van uurloon. Dit betekent dat cliënten die meer dan 36 uur werken, in 2024 een grote stijging van het wettelijk minimum hebben gezien. 

We boden inwoners bestaanszekerheid

Inleiding

In Bronckhorst krijgen inwoners kansen. We boden leerwerkplekken, maatwerkbegeleiding en scholing aan. Hierdoor vonden velen werk of vrijwilligerswerk. We gaven ook financiële steun voor kinderopvang en reiskosten. Zo kon iedereen zich ontwikkelen. Deze inspanningen vergrootten de zelfredzaamheid en versterkten de sociale samenhang in onze gemeente.

Resultaten

We hadden door de statushouders meer bijstandsgerechtigden

In Bronckhorst is het aantal bijstandsgerechtigden relatief laag. Dit komt vooral doordat de sociaal consulenten de inwoners goed in beeld hebben, kennen en ondersteuning op maat bieden. Hoewel het aantal uitkeringen toenam door meer statushouders, is dit aantal lager dan in andere gemeenten in de Achterhoek, vergelijkbare gemeenten en het landelijke gemiddelde. De kosten per uitkering zijn +/- € 1.000 lager dan gemiddeld in Nederland. Ook hadden de bijstandsgerechtigden in Bronckhorst gemiddeld een jaar korter een uitkering dan het landelijk gemiddelde van 65 maanden. Door onze aanpak helpen we mensen sneller vooruit en besparen we op de uitkeringskosten.  

We werkten onze nota bestaanszekerheid uit

De nota Bestaanszekerheid werd omgezet in concrete acties. Voorbeelden hiervan zijn: het aanpassen van regelingen voor huishoudens met een laag inkomen, meer samenwerking voor financiële educatie aan statushouders, een aanpak voor kansengelijkheid in het basisonderwijs en het beter bereikbaar maken van minimaregelingen. Een deel van de oude regelingen is nu één budget op de 'Hierhe’jwat' pas. Hierover zeiden we al dat inwoners dit kunnen besteden bij alle aangesloten partijen in de gemeente. In 2024 bleef het gebruik van de regelingen stabiel. Met deze veranderingen verwachten we vanaf 2025 een stijging. 

We boden (huisvestings)mogelijkheden aan vluchtelingen, asielzoekers en statushouders

De onderwerpen hiervoor zijn: voldoen aan verhoogde taakstelling voor huisvesting statushouders en regionaal en lokaal zorgdragen voor voldoende opvang voor vluchtelingen en asielzoekers en zijn aandachtspunten binnen het programma Migratie en Integratie, waarover we in deelprogramma 1A Vitale inwoners en samenleving (2.1.1) vertellen.

Indicatoren

Landelijke indicatoren

Indicator

Bron

Realisatie 2021

Realisatie 2022

Realisatie 2023

Gelderland 2023

Kinderen in uitkeringsgezin (% tot 18 jarigen)

CBS 2023

2%

2%

2%

5%

Werkloze jongeren (% 16 t/m 22 jarigen)

CBS 2023

1%

1%

1%

2%

Jongeren met delict voor de rechter (% 12 t/m 21 jarigen)

CBS 2023

0%

0%

0%

1%

Gegevens overgenomen van www.waarstaatjegemeente.nl stand d.d.18-02-2025

Indicator

Bron

Realisatie 2021

Realisatie 2022

Realisatie 2023

Gelderland 2023

Verwijzingen Halt (aantal per 1.000 inwoners van 12 tot 17 jaar)

Halt 2023

8

4

3

8

Gegevens overgenomen van www.waarstaatjegemeente.nl stand d.d.18-02-2025

Indicator

Bron

Realisatie 2022

Realisatie 2023

Realisatie 2024

Gelderland 2024

Personen met een bijstandsuitkeringen (aantal per 10.000 inwoners)

CBS 2024

126,1

115

124,9

292,4

Lopende re-integratievoorzieningen (aantal per 1.000 inwoners van 15-64 jaar)

CBS 2024

175,2

geen data

geen data

geen data

Jongeren met jeugdbescherming (% van alle jongeren tot 18 jaar)

CBS 2024

1,2%

1,1%

1,0%

0,9%

Jongeren met jeugdreclassering (% van alle jongeren van 12 tot 23 jaar)

CBS 2024

geen data

geen data

geen data

0,2%

Jongeren met jeugdhulp (% van alle jongeren tot 18 jaar)

CBS 2024

12,5%

13,6%

10,5%

12,1%

Cliënten met een maatwerkarrangement WMO (aantal per 10.000 inwoners)

CBS 2024

670

620

510

636

Gegevens overgenomen van www.waarstaatjegemeente.nl stand d.d.18-02-2025

Risico's

Risico-oorzaak (Als gevolg van...)

Risicogebeurtenis (bestaat de kans dat...)

Risicogevolg (met als gevolg dat...)

Netto Kans

Totaal: Netto Financieel Maximum

Impact financieel (%)

Impact (overig)

Extern - Schaarste op de arbeidsmarkt bij instellingen

Er onvoldoende menskracht beschikbaar is bij gecertificeerde instellingen. Ook bij specialistischer zorg en huishoudelijke hulp zien we dat het steeds moeilijker is om cliënten tijdig te plaatsen in de juiste zorg

Financieel - Er een begrotingstekort ontstaat.; Niet financieel - Doelstellingen niet worden gehaald

75%

1.000

6,16%

3

Extern - Inflatie met als gevolg herijking plekprijzen WMO en jeugdzorg regionale inkoop

De plekprijzen hoger zijn dan de budgetten welke zijn opgenomen in de (meerjarige) begroting

Financieel - Er tekorten binnen het budget optreden

75%

750

4,61%

0

Extern - CAO onderhandelingen loonkosten HBH

De loonkosten gaan stijgen

Financieel - Er tekorten binnen het budget optreden

70%

500

2,85%

0

Mens - Complexe problematiek.

De wachtlijsten in de zorg oplopen door stijging van het aantal jongeren met een complexe problematiek

Financieel - Er tekorten op het budget komen; Niet financieel - Dit leidt tot minder weerbare jeugd

50%

500

2,05%

3

Organisatie - Krapte op de arbeidsmarkt binnen het sociaal domein

Inwoners die recht hebben op zorg of ondersteuning deze niet of niet tijdig ontvangen

Financieel - Dat de zorg/ondersteuningsvraag groter en complexer wordt en de omgeving zwaarder belast wordt (zowel in het sociale netwerk als professionals)

75%

250

1,53%

0