Bij begrotingsrechtmatigheid gaat het om de rechtmatigheid van afwijkingen ten opzichte van de begroting, zowel voor de exploitatie als investeringskosten. Iedere overschrijding van lasten of investeringenkredieten wordt als onrechtmatig beschouwd als deze niet past binnen de gemaakte afspraken.
De over- en onderschrijdingen op de programma's geven we weer in het onderstaande overzicht.
Deelprogramma | Lasten begroting 2023 (incl. wijziging) | Lasten 2023 | Overschrijding (-) Onderschrijding (+) |
---|---|---|---|
1A Vitale inwoners en samenleving | 8.816 | 8.098 | 718 |
1B Toegang en individuele voorzieningen | 38.685 | 38.708 | -23 |
2A Passend wonen | 2.348 | 3.629 | -1.281 |
2B Aantrekkelijke leefomgeving | 30.316 | 28.875 | 1.442 |
3A Economie | 2.076 | 1.840 | 237 |
3B Duurzaamheid | 6.267 | 6.431 | -164 |
4A Besturen | 3.851 | 3.704 | 147 |
Algemene dekkingsmiddelen | 1.931 | 1.056 | 875 |
Overhead | 13.021 | 12.723 | 298 |
Totaal | 107.312 | 105.063 | 2.249 |
Toelichting op de overschrijding van de lasten
Programma 1B: betreft een groot deel open einde regelingen, daarmee is de overschrijding acceptabel. Gezien het geringe bedrag hebben wij dit niet nader onderzocht.
Programma 2A: in de jaarrekening is de claim verwerkt (€ 912.000) na een lange procedure rond projectontwikkeling. Met de vaststelling van de jaarrekening stemt uw raad in met deze vergoeding. Een overschrijding van € 179.000 kent een rijkssubsidie die dit compenseert. Voor wonen (inhuur (€ 85.000) en grondzaken (€ 69.000) zijn extra kosten gemaakt. Voor grondzaken is voor 2024 een extra budget gevraagd voor dergelijke kosten zoals zoekkosten.
Programma 3B: de kosten voor de energietransitie waren hoger dan begroot. De aanname is gedaan dat de formatie uitbreiding voor de energietransitie uit de vacatureruimte kwam, terwijl we de feitelijke fte's financiern uit de rijksmiddelen. Bij de sturen is derhalve uitgegaan van een onjuiste omvang van deze rijksmiddelen waardoor een overrschrijding is ontstaan gelijk aan de omvang van deze fte's.