Wat deden we in 2023 om de maatschappelijke doelen te bereiken?
We kwamen met nieuwe kaders voor Sociaal Domein
Inleiding
Het beleidskader Sociaal Domein beschrijft op hoofdlijnen de doelen en pijlers waarop we in Bronckhorst het Sociaal Domein invullen. Het beleidskader liep tot eind 2022 en we onderzochten of aanpassing nodig was. Voor drie belangrijke onderwerpen in zorg en welzijn was behoefte aan verdiepend beleid. Dit stelden we in 2023 op. Het gaat om mantelzorgbeleid, vrijwilligerswerkbeleid en bestaanszekerheidbeleid.
Resultaten
We werkten het beleidskader Sociaal Domein uit
We stelden vast dat de hoofdlijnen van het beleid nog volstaan voor de komende jaren. Het beleidskader Sociaal Domein stelde u daarom opnieuw vast voor de periode tot eind 2026.
We vernieuwden het mantelzorgbeleid, het vrijwilligerswerkbeleid en het armoedebeleid
In het voorjaar van 2023 organiseerden we participatietrajecten. We nodigden inwoners, maatschappelijke organisaties, gemeenteraad en participatieraad uit om prioriteiten aan te dragen en af te wegen en ontwikkelingen in de samenleving te onderzoeken. Dit leverde drie nota’s op waar we de komende jaren uitvoering aan geven. We actualiseerden het mantelzorgbeleid. Vrijwilligerswerkbeleid kenden we nog niet; we bepaalden handvatten om hier met duidelijke prioriteiten invulling aan te geven. We verbreedden het armoedebeleid naar bestaanszekerheid. Hiermee sluit het beleid beter aan bij de integrale werkwijze van onze gemeente. Hierdoor zijn we nog beter in staat om aan te sluiten op de leefsituatie van onze inwoners.
We actualiseerden niet de inclusieagenda en de uitvoeringsagenda dementievriendelijke gemeente
We ondervonden dat we te weinig tijd hadden om alle beleidsnota's te actualiseren. We gaven prioriteit aan de drie nota's die we hierboven noemden. Dit stelden we uit tot 2024. We gaven wel uitvoering aan de beide agenda's. We werkten aan bewustwording door in uitingen van de gemeente dementie en inclusie onder de aandacht te brengen.
We behouden de sterke samenleving
Inleiding
De welzijnsorganisaties zijn een belangrijke pijler voor een sterke samenleving in Bronckhorst. We zien dat deze organisaties versterking kunnen gebruiken om hun rol goed te vervullen in de samenleving.
Resultaten
We investeerden in onze maatschappelijke organisaties
We startten dorpskamers in drie kernen. We werkten daarbij samen met welzijnsorganisaties en met professionele ondersteuning van De Stadskamer.
We startten met de visie voor wonen en zorg
We startten met het onderliggende onderzoek voor de visie wonen en zorg. We organiseerden een startbijeenkomst met belanghebbenden. Deze bijeenkomst leverde een basis voor de visie, die we eind 2024 opstellen. De wettelijke termijn voor het opstellen van de visie op wonen en zorg verschoof naar eind 2024. We zijn voor dit proces afhankelijk van regionale en provinciale gegevens en inbreng. Daardoor kunnen we als gemeente niet vooruitlopen op het regionale proces.
We zetten in op gezonde inwoners
Inleiding
Om meer inwoners te ondersteunen bij het maken van gezonde keuzes stelden we de nota lokaal gezondheidsbeleid op. De Wet publieke gezondheid verplicht gemeenten m iedere vier jaar een gemeentelijke nota publieke gezondheid op te stellen. De nota draagt bij aan het behalen van de doelen uit het plan van 'Samen leven, werken en ontmoeten in een gezonde leefomgeving'.
Het Regioplan Integraal Zorg Akkoord (IZA) is opgesteld om gezondheid, preventie en leefstijl leidend te laten zijn, niet ziekte en behandeling. Dit is een ander houvast waarmee we de zorg toegankelijk, kwalitatief en goed betaalbaar houden voor iedereen. Er zijn vier thema’s in het Regioplan opgenomen: gezond leven en preventie, veerkrachtig ouder worden, mentaal gezond en prettig werken in Zorg & Welzijn. Naast deze thema’s heeft het plan ook drie randvoorwaarden genoemd, waaronder digitalisering en technologie.
We ontvingen ook middelen van het rijk vanuit de regeling Brede Specifieke Uitkering (Brede SPUK) waarmee we uitvoering geven aan de afspraken uit het Gezond en Actief Leven Akkoord (GALA). De Brede SPUK bestaat uit drie hoofdthema’s en 15 programma’s. Met het plan van aanpak GALA geven we uitvoering aan vastgesteld beleid, zoals de Nota Lokaal Gezondheidsbeleid 2023-2026. Nieuw is de verbinding van preventie en zorg in de vijf ketenaanpakken: Welzijn op Recept, Kansrijke Start, Valpreventie, Gezond Gewicht kinderen en Gezond Gewicht volwassenen. Deze ketenaanpakken beslaan meerdere domeinen en komen ook terug in het Integraal Zorgakkoord (IZA). Met de opgave gezonde leefomgeving leggen we verbinding tussen het fysieke domein en publieke gezondheid.
Resultaten
We stelden nieuw gezondheidsbeleid op
We stelden de nota Lokaal gezondheidsbeleid vast voor de periode 2023-2026. U nam vervolgens het ‘Uitvoeringsprogramma 2023 van de nota Lokaal gezondheidsbeleid’ aan. We gaven uitvoering aan dat programma.
We startten met het Regioplan Integraal Zorgakkoord (IZA)
We startten met het opstellen van een gezamenlijke werkagenda met het programmateam Regioplan Achterhoek. We startten gesprekken over de wijze waarop de samenwerking structuur krijgt en de werkwijze voor de uitvoering wordt vormgegeven.
We starten met het Gezond en Actief Leven Akkoord (GALA)
Met de ontvangen middelen brachten we het plan van aanpak voor GALA verder in de praktijk. Zo zetten we stevig in op valpreventie, werkten we aan het programma ‘Kansrijke Start’ en waren er verschillende projecten die de sociale basis helpen te versterken, zodat onze inwoners in staat zijn zelfstandig deel te nemen aan de samenleving. De ontvangen middelen gaven ons ruimte in andere budgetten. We houden daarom op sommige budgetten dit jaar geld over bij preventie en loonkosten.
Vluchtelingen, statushouders en asielzoekers zijn welkom in Bronckhorst
Inleiding
Door in te zetten op het netwerk van inwoners droegen we bij aan het integreren, meedoen en de zelfredzaamheid van vluchtelingen en statushouders die in onze gemeente verblijven. Trajecten zoals Buddy to Buddy lieten mensen met dezelfde interesses kennismaken met elkaar en activiteiten ondernemen. We werkten aan het realiseren van de taakstelling huisvesting statushouders. We gaven alle statushouders een passend inburgeringstraject, werk en maatschappelijke begeleiding. Zij leerden over de Nederlandse taal en cultuur en over meedoen binnen de gemeente.
Resultaten
We vingen ontheemde Oekraïners op volgens de taakstelling
Vanaf maart 2022 vingen we op meerdere kleine locaties ontheemden uit Oekraïne op. We breidden in 2023 verschillende opvanglocaties uit en voegden nieuwe locaties toe.
We bieden een basis voor vluchtelingen en statushouders
Iedereen die kon, kreeg een passend inburgeringstraject. We liepen hierbij tegen de capaciteit van kinderopvang en inburgering aan. We zochten met elkaar, de regio en met het ministerie naar passende oplossingen. Voor inburgering zochten we naar een beter passende ruimte. We behaalden de taakstelling voor huisvesting van statushouders. We hadden daarvoor januari 2024 nog nodig (voor de laatste zeven gezinnen). We vingen opnieuw voor een periode van vijf maanden een groep van maximaal 70 alleenstaande minderjarige asielzoekers op in De Betteld in Zelhem. Vanaf juni 2022 t/m 1 november 2023 hebben we 30 inburgeraars aangemeld gekregen die vallen onder de nieuwe wet inburgering. 22 van deze cursisten zijn gestart in de Z-route. 7 in de B1- route, 1 cursist is uiteindelijk toch niet gestart.
We staan voor krachtige netwerken
Inleiding
De verschillen in mogelijkheden voor zowel jeugdigen als volwassenen bleef een aandachtspunt. We zetten er op in dat alle inwoners maximale kansen krijgen om zich te ontwikkelen en volwaardig deel uitmaken van de samenleving. We hadden dit jaar speciale aandacht voor nieuwkomers.
Resultaat
We realiseerden krachtige netwerken rond inwoners
We zagen dat er door trajecten zoals Buddy to Buddy vriendschappen ontstonden tussen nieuwkomers en Bronckhorsters en deelname aan activiteiten. We bekeken of we dit nog breder in konden zetten en mee konden liften met andere activiteiten die er waren.
Indicatoren
Lokale indicatoren
Thema | Effectindicator | Bron | Nul-meting | Jaar nul-meting | Real. 2021 | Doel 2022 | Real. 2022 | Doel 2023 | Real. 2023 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Kader 1: gezond en weerbaar | Percentage jeugdigen/ouders/verzorgers dat het (helemaal) eens is met de stelling: door de hulp voel(t) ik mij/mijn kind zich beter | Kto wmo/jeugd | 83% | 2018 | Geen info | 83% | * | 83% | |
Percentage jeugdigen in jeugdhulp van het totaal jeugdigen (aantal jeugdigen met een indicatie voor jeugdhulp) | Civision | 12% | 2018 | 9% | 8% | 9% | 8% | ||
Kader 2: vitaal oud worden | Het percentage (kwetsbare) ouderen dat (ernstig) eenzaam is, is afgenomen | GGD-monitor | 11,5% | 2016 | 8% | <10% | Nog niet bekend | <10% | 10% |
Percentage jongeren (15- en 16 jarigen) dat laatste 4 weken 5 of meer alcoholische drankjes heeft gedronken bij 1 gelegenheid | GGD E-movo | 26% | 2015 | nvt (eens per 4 jaar) | 24% | 31% | 24% | nvt (eens per 4 jaar) | |
Kader 3: Bronckhorst inclusief | Percentage WSW-gerechtigden die passend werk hebben (aansluitend bij loonwaarden en mogelijkheden) | Eigen database | 100% | 2020 | 93% | 100% | 90% | 100% | 93% |
Percentage WSW-gerechtigden die gedetacheerd zijn bij een bedrijf in de private sector (vanaf 2020 alleen medewerkers vanuit Delta en naar verwachting vanaf 2021 ook Laborijn) | Eigen database | 76% | 2020 | 68% | 76% | 75% | 76% | 64% | |
Kader 4: zo doen we dat | Het percentage Wmo-verwijzingen naar professionele hulp t.o.v. totaal aantal inwoners is gelijk gebleven | Civision | 2,75% | 2018 | 6% | 7% | 7% | ||
Percentage overbelaste mantelzorgers t.o.v. totaal aantal mantelzorgers | Onderzoek Moventem | 32% | 2016 | Geen actuele geg. | ** | Geen actuele geg. | |||
Kader 5: iedereen een stevige basis | Percentage uitstroom van inwoners die volwaardig aan het werk zijn vanuit een uitkeringssituatie | Civision | 9% | 2018 | 18,2% | 25% | 21% | 25% | 15% |
Percentage inwoners in een leerwerktraject | Civision | 54% | 2020 | 57% | 60% | 56% | 60% | 59% | |
Hoogte van de schuldenlast bij instroom schuldhulpverlening (bedragen in euro's) | Stadsbank/ RIS Inforing | 23.000 | 2019 | 10.775 | 10.000 | 52.000 | 10.000 | 43.556 | |
* Onderzoek is aangepast naar continu onderzoek. Respons was onvoldoende voor betrouwbaar beeld totale groep. Daarnaast vragen aangepast, waardoor niet volledig vergelijkbaar is. Op de vraag hoe men de ondersteuning ervaart, zegt 86% dat het goed is. Op de vraag of men zich nu beter kan redden zegt 76% dat dit zo is. | |||||||||
** Zoals al bij het doel aangegeven zijn er geen actuele gegevens voor handen. Indicator wordt herzien. | |||||||||
*** We werken met een nieuwe dataset. Hierdoor zijn gegevens niet vergelijkbaar. Met de nieuwe dataset zou 2021 € 23.143 zijn. Het gemiddelde is zo hoog door een beperkt aantal hele hoge schuldbedragen. Ook mogen niet alle signaalpartners meer signalen afgeven, waardoor we later mensen in beeld krijgen. |
Risico's
Risico-oorzaak (Als gevolg van...) | Risicogebeurtenis (bestaat de kans dat...) | Risicogevolg (met als gevolg dat...) | Netto Kans | Totaal: Netto Financieel Maximum | Impact (niet) financieel) |
---|---|---|---|---|---|
Extern - Oorlog Oekraïne-Rusland en ontstaan vluchtelingenstroom vanuit regio Oekraïne (en Rusland) | Er te weinig taalonderwijs en begeleiding aan vluchtelingen kan worden gegeven. De druk op de maatschappelijke voorzieningen (bijvoorbeeld zwembaden, sporthallen, kultuurhusen) om hieraan bij te dragen neemt toe. Ook neemt de vraag naar voorzieningen en materialen voor de vluchtelingen zelf toe | Financieel - Er onvoldoende compensatie van het rijk komt. Er een tekort aan personeel ontstaat | 50% | € 200.000 | 1,00% |
Mens - Een toename van overbelasting van mantelzorgers door afschaling thuiszorg | Mantelzorgers uitvallen door overbelasting. Hierdoor ontstaat een tekort aan mantelzorgers | Financieel - Mantelzorgers vaker zelf ondersteuning nodig hebben (bijv. HBH). De inwoner die eerst werd ondersteund door een uitgevallen mantelzorger is nu aangewezen op zorg van een professional | 60% | € 100.000 | 1,00% |